Venstre i kovending om kørselsafgifter
Den politiske enighed om at indføre kørselsafgifter på lastbiler i Danmark smuldrer.
Venstre har meddelt, at partiet ikke længere støtter indførelse af disse afgifter. Regeringen ønsker dem fortsat. Dansk Erhverv hilser debatten velkommen.
- Det er godt at se et politisk tøbrud i denne sag. En ny, dyr afgift vil lægge endnu større omkostninger på dansk erhvervsliv, skade konkurrenceevnen og betyde dyrere priser i butikkerne – særligt i landets yderområder. Med en driftsomkostning på op til 30 pct. af provenuet er kørselsafgifter derudover en meget dyr måde at opkræve skat på. Hvis regeringen ønsker at indføre disse afgifter skal opstarts- og driftsomkostningerne dækkes, før der overhovedet kommer et provenu til statskassen. Det er vores opfattelse at dette provenu vil blive ædt op af tabte arbejdspladser og dyrere leveomkostninger for familien Danmark, siger chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk, Dansk Erhverv.
Dansk Erhverv vil også fremadrettet pege på, at kørselsafgifter er den forkerte vej at gå.
- Danmark er for lille til kørselsafgifter. Store lande som Tyskland og lande med meget gennemkørende trafik som fx. Østrig, kan forsvare det. Det kan lande som Danmark, der ligger i udkanten af Europa, ikke, siger Jesper Højte Stenbæk.
DTL støtter V-stop for lastbilafgifterDTL bakker op om Venstres meldinger i dag om at skrinlægge de planlagte afgifter på lastbilkørsel fra 2015.
- Det er det eneste rigtige at gøre – ikke blot af hensyn til dansk transporterhverv men af hensyn til dansk konkurrenceevne som helhed, den regionale erhvervsudvikling og bevarelse af danske arbejdspladser. Det smider en redningskrans ud til beskæftigelsen, hvis der en gang for alle gøres op med afgiftsåget på danske erhvervsvirksomheder gennem en lastbilafgift, siger DTLs direktør Erik Østergaard i en kommentar.
DTL har tidligere har påvist, at de 2,8 milliarder kroner, som lastbilafgifterne skal indbringe årligt, kun øger omkostningerne hos virksomhederne og i kommunerne.
- Som bekendt er der i sidste ende kun transportkunderne til at betale regningen. For industrivirksomhederne og landbruget, der er helt afhængige af transport, betyder det en svækket international konkurrenceevne. Desuden vil afgifterne ramme hårdt i Udkantsdanmark, hvor lastbilerne skal køre langt for at nå frem til kunderne, mener Østergaard.
Den kommende kørselsafgift skulle efter planerne i gennemsnit komme til at koste 1,50 kr. pr. kilometer. Erik Østergaard peger på, at selv en lastbil, der blot kører 20.000 km årligt på det afgiftsbelagte vejnet, kommer til at betale tre gange mere, nemlig 30.000 kr. årligt, og en lastbil, der kører 100.000 km ryger helt op på 150.000 kr. årligt – eller 16 gange mere, hvis afgiften blev en realitet:
- Den udgift ryger ned igennem systemet, og i sidste ende er det blot endnu en skat, der skal bæres af danske forbrugere.