Brændstofforbruget falder og sikkerheden øges
Det europæiske feltforsøg euroFOT bekræfter den positive virkning af elektroniske førerassistentsystemer fra MAN i virkelighedens trafik.
Feltforsøget viste, at MANs førerassistentsystemer ikke blot forbedrer sikkerheden i den daglige trafik, men at de også har en positiv virkning på brændstofforbruget. Ved brug af afstandstempomaten Adaptive Cruise Control (ACC) forbrugte lastbilerne i gennemsnit 2 procent mindre brændstof i forsøgsperioden. MAN deltog i det fireårige forsøgsprojekt med i alt 57 lastbiler fra 21 transportvirksomheder.
Lastbilerne kørte fjerntrafik i Europa og var udstyret med MAN-førerassistentsystemerne Adaptive Cruise Control samt Lane Guard System (LGS), og de tilbagelagde mere end 7,5 millioner kilometer i løbet af forsøgsperioden, der sluttede i juni 2012. Formålet var at undersøge de elektroniske førerassistentsystemers funktion i virkelig trafik med hensyn til sikkerhed, miljø, udnyttelse og chaufføraccept.
For at opsamle data under kørslen blev lastbilerne udstyret med dataloggere, der sendte data til bearbejdning i en central projektserver. Dataene blev analyseret i samarbejde med projektets partnere og eksperter fra MAN. Både resultaterne fra feltforsøget og chaufførernes vurderinger viste en klar positiv effekt af MANs førerassistentsystemer i virkelig trafik.
I kraft af brugen af Adaptive Cruise Control blev kritiske hændelser så som kraftige opbremsninger og pludselige undvigemanøvrer reduceret med mere end 35 procent. Antallet af tilfælde af kritisk lille afstand til den forankørende bil blev reduceret med gennemsnitligt 50 procent. Når der ikke blev benyttet Adaptive Cruise Control, forekom der i gennemsnit seks kritiske hændelser i løbet af en tur på 600 km, hvad der svarer til en gennemsnitlig daglig kørestrækning i fjerntrafik, og med brug af ACC blev det reduceret til blot ét tilfælde.