23948sdkhjf

Tog-debat: Danmarks port ramt lige i hjertet!

Direktør og formand for DI Sønderjylland, Mogens Therkelsen, skriver indlæg, mens Kristian Pihl Lorentzen (V) stiller spørgsmål til ministeren.

Direktør og formand for DI Sønderjylland, Mogens Therkelsen, skriver indlæg, mens Kristian Pihl Lorentzen (V) stiller spørgsmål til ministeren.



Det har ikke kunnet undgås for enhver borger at høre og læse, hvor let Danmarks vigtigste internationale jernbaneforbindelse kan lægges total død - nemlig med en simpel afsporing af en godsvogn. Men det er ikke kun Danmark, der er berørt af dette uheld. Det er også Sverige, idet rigtig store mængder af svenske og danske eksportvarer kører via sporlegemet Vamdrup-Padborg.

Det, der kan undre er, at der ikke for længst - også fra banernes side - er gjort kraftig indsigelse - som det er gjort fra erhvervslivets side - overfor politikerne, for at få et dobbeltspor ført helt igennem til grænsen/Padborg.

Specielt i de seneste år er transportmængderne på banerne glædeligvis vokset - som politikerne gerne ser. Men hovedparten af den godsmængde, der kører på den pågældende strækning, kommer fra Sverige som transit.

Men lige vigtig er det selvfølgelig, at når man engang har etableret en transportkorridor, hvor banerne endelig har fået medvind, at transportkorridoren er sikret. Og ikke er så skrøbelig eller mangler vedligeholdelse, så det kan stoppe mere eller mindre hele eksporten og importen for såvel danske som svenske varer på banen.

Ligesom det er til gene for de mange tusinde pendlere, der nu i dage og uger bliver forhindret i at benytte banen.

Hvorfor skal en sådan situation opstå før politikerne virkelig går i aktion og giver de fornødne investeringsmidler? Det strider imod al fornuft, at politikerne ikke vil høre mere på såvel rejsende som erhvervslivet.

Jeg håber, at man nu fremskynder dobbeltsporforbindelsen helt ned til grænsen, og ikke som planlagt først starter op i 2014. Jeg synes man skulle sætte den plan, at man er færdig i 2013 hurtigst mulig, og viser politisk respekt overfor rejsende og godstransporten.

Spørgsmål til ministeren

Venstre trafikpolitiske ordfører Kristian Pihl Lorentzen har stillet følgende udvalgsspørgsmål til transportminister Henrik Dam Kristensen (S).

Ministeren bedes oplyse, hvornår den sønderjyske jernbane er retableret til almindelig drift med passagertog og godstog i kølvandet på den stedfundne ødelæggelse af sveller?

Ministeren bedes redegøre for planerne for alternativ transport af passager og gods frem til det tidspunkt, hvor den sønderjyske jernbane er retableret til normal drift?

Er ministeren indstillet på, at Banedanmark – i lyset af den jyske transportkorridors afgørende betydning for erhvervslivet og togrejsende - pålægges at gennemføre retableringen af banen så hurtigt som overhovedet muligt?

Ministeren bedes oplyse årsagen til, at et godstog kan blive afsporet og køre adskillige kilometer før standsning med deraf følgende omfattende ødelæggelser?

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063