Kræver dagbøder af MT Højgaard
Banedanmark vil have sine udgifter betalt i forbindelse med lukningen af jernbanebroen over Limfjorden. Det oplyser DR Nordjylland.
Arbejdet med en ny broklap skulle ifølge kontrakten være færdigt 3. november, så togtrafikken kunne genoptages 5. november.
Men dårlige svejsninger har udsat afleveringen på ubestemt tid. Derfor kræver Banedanmark dagbøder af broens totalentreprenør MT Højgaard.
- Dagbøder er en del af den kontrakt, som vi har med MT Højgaard, siger Banedanmarks administrerende direktør Jesper Hansen.
Han ønsker ikke oplyse dagbødernes størrelse, men han bebuder yderligere økonomiske krav til MT Højgaard, når broen er taget i brug næste år.
Indtil da vil både Banedanmark og DSB have omkostninger i forbindelse med broens lukning. DSB mister passagererne og har blandt andet udgifter til bustransport i Vendsyssel.
Arbejdet med broklappen er udført af det polske firma Tarkon, og så vidt DR Nordjylland erfarer er der også her tale om en standardkontrakt. Det vil sige, at MT Højgaard kan sende alle regninger i forbindelse med forsinkelsen videre til polakkerne.