Vognmænd bliver alligevel ikke banker
Nogle gange nytter det at råbe højt. Og det nytter altid at samarbejde på tværs, når man er enige om målet.
DTL har i samarbejde med Danske Speditører og Håndværksrådet haft foretræde for Folketingets Retsudvalg i sagen om at lade kredittiderne løbe helt op til 60 dage, før der skal falde betaling til vognmændene.
Og samtlige partier er nu vendt på en tallerken og anbefaler løbende måned plus 30 dage som den fremtidige standard kredit, når virksomhederne handler med hinanden.
Dermed undgår vognmænd at blive en slags banklignende økonomisk buffer for transportkøberne.
Det glæder DTLs økonom Morten Pernø, som roser partierne for at lytte til branchen. Han understreger, at vognmændene langt fra alle har kapital til at ”lægge ud så længe”.
- Betaler kunden ikke, belaster det vognmandens likviditet, og det hæmmer vognmændenes i forvejen pressede konkurrenceevne, når de skal ud på et lunkent og dyrt lånemarked for at låne til dagen og vejen - fordi pengene ligger i kundens lommer, siger DTL-økonomen.
Lovforslaget, der lægger op til en forud fastlagt kredittid, som altså nu tegner sig til at blive 30 dage i stedet for 60 dage, færdigbehandles i denne måned og bliver vedtaget inden jul.