23948sdkhjf

Partikelforurenende tog ud af København

Miljøminister vil befri københavnere for gamle partikelforurenende dieseltog – men erkender, at der ikke er nogen hurtige løsninger.

Miljøminister vil befri københavnere for gamle partikelforurenende dieseltog – men erkender, at der ikke er nogen hurtige løsninger.



Dermed ser det endelig ud til at politikernes bekymring over partikelforureningen i København ikke længere kun omfatter lastbiler - der for længst er blevet overhalet de voldsomt forurenende dieseltog.

DSB's ældre dieseldrevne lokomotiver og IC3-to anvender alle ældre dieselmotorer, der udsender så meget partikelforurening, at de var blevet sendt til ophug, hvis de var lastbiler.

Det har tidligere været fremme i medierne, at de dieseldrevne tog var årsag til en voldsomt partikelforurenet luft på Nørreport Station, hvor perronerne er placeret under jorden. Men ifølge borgergruppen Togforurening.dk, så er problemet også markant flere steder oppe i den frie luft.

En børnehave i Valby skal være så plaget af partikelforurening, at det ville være sundere at sende børnene ind og lege på H.C. Andersens Boulevard i København, der anses for en af Danmarks aller mest forurenede vejstrækninger.

- Niveauet er højere, end hvis børnene havde leget på H.C. Andersens Boulevard i myldretiden, udtaler luftforureningsekspert Kåre Press-Kristensen fra Det Økologiske Råd, der har udført en måling af partikelforureningen ved børnehaven i Valby for borgergruppen ifølge dagbladet Politiken.

De gamle diesellokomotiver forurener angiveligt lige så meget som 1000 biler.

- Vi er jo i gang med en større elektrificeringsplan, og man kan ikke bare fremtrylle flere af de miljøvenlige lokomotiver eller sætte partikelfiltre på de gamle. Men vi kan prøve, at ændre noget logistisk, så de mest forurenende tog ikke kører bynært, siger miljøminister Ida Auken, der anerkender problemet, til Politiken.

Københavns Kommune indførte en miljøzone i 2009, der dømmer ældre lastvogne ude af store dele af hovedstadsområdet. Men trods krav om partikelfiltre på ældre lastvogne eller anvendelse af nyere miljøvenlige lastvogne, så skuffede resultaterne af miljøzonen. Partikelforureningen faldt slet ikke så meget, som embedsmænd og politikere i København havde forventet, fordi lastbilerne ikke udgjorde så stor en andel af partikelforureningen, som politikerne havde forudsat.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062