23948sdkhjf

Lydløs bytransport giver effekt

Varerne skal ind til butikkerne i storbyernes centrum, men lastbilerne spilder for meget tid og brændstof i køer og tæt trafik.

Varerne skal ind til butikkerne i storbyernes centrum, men lastbilerne spilder for meget tid og brændstof i køer og tæt trafik.



Den situation kan vognmænd, transportkøbere og myndigheder ændre, og derfor holdt Trafikstyrelsens Center for Grøn Transport i går konference om gods i byerne.

Blandt oplægsholderne var Poul Bruun, som er erhvervspolitisk chef i vejgodstransportens brancheorganisation ITD.

Han pegede på, at urbanisering og økonomisk vækst vil fordoble trængslen frem mod 2018.

- Samtidig er der færre penge til ny infrastruktur og ingen reelle alternativer til varedistribution med lastbil. Derfor har vi i transportbranchen de seneste år eksperimenteret med støjsvag teknologi og levering i ydertimerne. Døgnsamfundet er en realitet, og den skal vi forholde os til. De kommende år skal vi konstant udfordre regler, traditioner og teknologier.

Udfordringerne er klare:

- Detailhandel, transportører og lokale myndigheder skal samarbejde om at få varerne til og fra byerne på en mere effektiv måde. Det er afgørende, at vognmændene får en langsigtet investeringshorisont, når de skal købe nyt materiel til godslevering i byerne, erklærede Poul Bruun.

ITD har sammen med en række vognmænd og transportkøbere været aktive i forsøget ”24T Transport” i Region Syddanmark. Fokus er levering af gods i ydertimerne, og forsøget slutter om et år. Til den tid skal facit være en håndfuld gode forretningscases, som branchen kan lære af og arbejde videre med.

På konferencen blev det slået fast, at støj er en stor udfordring, som alle skal være med til at løse, hvis levering af varer i ydertimerne skal være en succes.

800.000 danske boliger er plaget af støj, og der er skrappe regler for det maksimale støjniveau i danske byer. Derfor duer det ikke at skramle løs foran en butik klokken 02 om natten.

Løsningerne er enkle og praktiske: Mange lagergulve og lastbiler har for eksempel riller, som er med til at forhindre faldulykker. Hvis man lader dem gå på langs i stedet for på tværs, forsvinder meget af lyden. Samtidig er det muligt at lave et lydabsorberende loft af skumgummi i lagerområder og butikker, og bure med varer og redskaber som palleløftere kan udstyres med gummihjul og plastik i stedet for støjende metal mod metal.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079