Politisk spil om lastbilafgifter
Kræfter i regeringen barsler med nyt udspil, så afgifterne bliver lavere end planlagt - branchen glæder sig.
Lige så pludseligt, som politikerne opfandt vejskatten for lastbiler, synes der nu at være opstået en mulighed for, at den i transportbranchen så forhadte vejskat bliver væsentlig mindre end planlagt.
I Børsen melder de Radikale ud, at der skal findes en anden model end den, der truede med at pålægge branchen afgifter for op mod 2,8 milliarder kroner årligt.
Det var i sin tid den borgerlig-liberale regering under Lars Løkke, der opfandt vejskatten, men den socialdemokratisk-ledede regering har holdt afgiften i live – indtil nu. Oven i købet er provenuet fra afgiften blevet skruet i vejret flere gange.
Da man første gang talte om vejafgift til lastbiler, var det intentionen, at ordningen skulle være udgiftsneutral i forhold til de 400 millioner kroner, som branchen betaler i afgifter i dag.
Men siden blev der dels skruet op for det beløb, som skulle ende i statskassen, ligesom opkrævningen af lastbilafgifterne gennem et mautsystem er voldsomt dyrt. Dermed røg regningen pludselig op i flere milliarder.
- Vi har hele tiden gjort opmærksom på, at vejafgiften er en skat på erhvervslivet. Transportbranchen skulle være opkræver af skatten og regningen skulle sendes videre til virksomhederne – og i sidste ende til forbrugerne, forklarer Erik Østergaard, direktør i Dansk Transport & Logistik.
Han glæder sig over, at politikerne tilsyneladende har indset, at en sådan skat vil svække dansk erhvervslivs internationale konkurrenceevne.
NedsættelseIfølge Børsen er der ikke tale om en afskaffelse af vejafgiften, men regeringen har åbenbart sinds at ”begrænse den så meget som muligt”. Ingen vil dog på nuværende tidspunkt spekulere i, hvordan modellen vil komme til at se ud.
- Jeg kan ikke udtale mig konkret om lastbilsafgiften, fordi det er noget, regeringen arbejder med i øjeblikket, siger De Radikales skatteordfører Nadeem Farooq, til avisen.
Socialdemokraternes finansordfører John Dyrby Paulsen bekræfter overfor Børsen, at regeringen er opmærksom på den potentielle skadevirkning fra lastbilafgiften:
- Det er ikke et spørgsmål om, at man nu har fundet en hane, man bare kan skrue op for i det uendelige. Det har nogle effekter på konkurrenceevnen og arbejdspladserne, siger han.
Enhedslisten, som Socialdemokraterne lavede aftalen med, holder fast i, at vejafgiften kan flytte transport fra lastbil til tog.
Glæde hos ITDHos International Transport Danmark glæder direktør Jacob Chr. Nielsen sig også over at der er bevægelse i sagen, og han roser blandt andet Dansk Industri samt Landbrug & Fødevarer for deres fælles indsats sammen med transportbranchen for at komme lastbilskatten til livs.
- En afgift på varer ville ikke have gavnet nogen, siger Jacob Chr. Nielsen. Det var gået udover dansk erhvervslivs konkurrenceevne, hvis de skulle have betalt denne afgift.
Desuden har transportbranchen – stadig – en berettiget frygt, at en lastbilafgift ikke kan sendes videre til kunden, men at noget af merudgiften skal bæres af en i forvejen presset transportbranche.
- Derfor har vi heller ikke mistet håbet, at regeringen tager vejafgiften op og måske afskaffer den i sin helhed, siger Jacob Chr. Nielsen.
Koster jobHos DI Transport, siger Michael Svane, at dansk industri er modstander af enhver afgift, der påfører erhvervslivet øgede byrder.
- Lastbilsafgiften er en skat på mobilitet og den rammer efter vores opfattelse hårdt - især i Jylland som følge af de lange køreafstande. Vi frygter, at kørselsafgiften vil føre til, at endnu flere produktionsvirksomheder vil overveje at flytte deres produktion, siger Michael Svane, der peger på, at konsekvensen heraf vil være tab af endnu flere arbejdspladser.
Derfor er det ikke kun transporterhvervet, der måske slipper for en dårlig sag – det gør det danske samfund generelt.