Nethandel øger lean-fokus i TNT
Vækst i antallet af privat-forsendelser til forbrugere baner vej for nye Lean-gevinster hos TNT Express Danmark.
På få måneder har TNT Express’ interne Lean-team effektiviseret og kvalitetssikret processerne for et stigende antal genleveringer. Altså forsendelser, der ikke i første levering fandt deres modtager.
Lean-arbejdet har skabt en strømlinet og professionel kundekontakt i forbindelse med genleveringer. Og vigtigst af alt. Et ’single point of contact’ med en effektiv digital platform til al kundekontakt.
Forandringerne kan også mærkes hos kunderne, der i dag selv kan vælge, hvortil deres genlevering skal ske via TNTs onlineservice, MyDelivery. F.eks. om pakken skal sendes til en ny adresse, leveres hos naboen, leveres uden kvittering eller om de selv vil hente den hos TNT.
- Vi har hentet en gevinst på 33% alene på den tid, vi er om at klare en genlevering. I snit svarer det til, at Lean-projektet har skåret 2,5 minutter af hver sag – eller rundt regnet 20 timer om ugen for de to afdelinger, som er involveret i processen, siger Frank Jørgensen, adm. direktør i TNT Express Danmark.
For bare få år siden lå TNT Express’ primære forretning inden for B2B-leverancer. Men i dag betyder øget nethandel, at flere forsendelser til private flytter ind i virksomhedens vejnetværk.