Scandlines annullerer kontrakt med P + S Werften
Scandlines har opgivet at opnå en aftale med kuratoren for P + S Werften om levering af de stærkt forsinkede nybygninger M/F Berlin og M/F Copenhagen.
Det står nu klart efter det dansk tyske færgerederi i går meddelte, at kontrakten på levering af to nybygninger fra P + S Werften i Stralsund er annulleret.
Scandlines skulle have modtaget de to færger i løbet af foråret i år. Men store forsinkelser betød, at begge fartøjer strandede på det konkurstruede værft, da det gik i betalingsstandsning i august i år.
»Som følge af alvorlige tekniske problemer, forsinkelser og insolvens har Scandferries Chartering A/S, et firma under Scandlines Group, i dag annulleret nybygningskontrakten med det tyske skibsværft P+S WERFTEN GmbH, der er under konkursbehandling. De to nye skibe, der er bestilt i 2010, skulle være leveret i foråret 2012.
De to nybyggede skibe opfylder ikke de kontraktmæssige specifikationer, specielt med hensyn til dødvægt og stabilitet, hvorfor skibene skulle gennemgå omfattende ændringer, inden Scandlines Group ville kunne indsætte skibene på Gedser-Rostock ruten,« hedder de i en pressemeddelelse fra Scandlines.
Forgæves forsøgScandlines oplyser, at rederiet gennem hele nybyggeriprojektet har arbejdet konstruktivt hen imod at finde en løsning på værftets problemer med skibene også efter betalingsstandsningen var en realitet.
Scandlines Group skal have fremsendt flere løsningsforslag til kuratoren, men uden respons.
»Det er nu et faktum, at færgerne ikke kan blive klar til højsæsonen i 2013, og som følge deraf er nybygningskontrakterne blevet annulleret i overensstemmelse med kontaktens vilkår,« skriver Scandlines.
Scandlines har ikke opgivet målsætningen om at opgradere Gedser-Rostock-ruten med ny og tidssvarende tonnage.
- Vi undersøger lige nu andre muligheder for at sikre, at vi kan sejle med nye skibe mellem Gedser og Rostock så snart som muligt, forklarer Søren Poulsgaard Jensen, CEO Scandlines Group.
Skibene Kronprins Frederik og Prins Joachim vil ifølge færgerederiet fortsætte deres tjeneste på ruten Gedser-Rostock i 2013. Først i det nye år vil fællesarealerne blive moderniseret, og Scandlines Group ser også på fleksible løsninger for at udvide kapaciteten til næste års sommersæson.