23948sdkhjf

Fugle-kvidr frem for motorstøj

El-dreven NTM renovationsaggregat leveret af Stiholt Hydraulic.

El-dreven NTM renovationsaggregat leveret af Stiholt Hydraulic.



Trods regn og rusk fik bestyrelsesformand Bent K. Andersen et godt indblik i de mange fordele ved EL-len, den eldrevne skraldebil.

For at opleve en el-drevet renovationsbil, tog bestyrelsesformand i Provas forsyningsselskaber, Bent K. Andersen, med ud og tømme affaldsbeholdere på Nederbyvænget i Haderslev. Her fik han både en tur i en almindelig dieseldrevet renovationsbil og en el-drevet renovationsbil.

”EL-len”, som den el-drevne renovationsbil hedder, benytter el i stedet for diesel ved selve komprimeringsprocessen, dvs. ved selve tømningen af affaldsbeholderne. Dieselmotoren standser og el-delen tager over, når renovationsbilen holder stille. Resultatet er bl.a. langt mindre støj ude i villakvartererne. Og det mærkede Bent K. Andersen:

- Det var en kæmpe forskel. Når renovationsbilen kører på el, er den helt stille. Man kan faktisk ikke høre den. Og først troede jeg, at den var slukket. Det er en helt klart en gevinst for alle, både chauffører, vores kunder og ikke mindst for miljøet.

Har I overhovedet været her?

Ved rattet sad Jens Hansen, chauffør i EL-len og driftleder i RenoNorden, der kører for Provas. Jens kan klart mærke, at han nu kører i en delvist el-drevet renovationsbil:

- Det er en stor fordel at køre EL-len. Primært i forhold til motorstøjen. Når min kæreste ringer, tror hun jo ikke, jeg er på arbejde. For EL-len er så stille, at der nu kun kan høres fuglekvidr.

Ifølge Jens oplever kunderne også den markante forskel i støjniveauet.

- Vi får rigtig mange positive tilbagemeldinger. Mange tror slet ikke, vi har været og hente deres affald, fordi de ikke har hørt os.

Brændstofbesparelse i tæt bebyggede områder

Brændstofbesparelsen mærker Jens også. Før skulle han tanke diesel hver anden dag. Nu kan han nøjes med at tanke hver fjerde dag.

- Vi har 5-600 tømninger om dagen, og for hver eneste tømning benytter vi el frem for diesel. Det er især en fordel, når vi tømmer de små affaldsbeholdere, fordi renovationsbilen bruger mindre el ved de små end ved de store beholdere.

Det betyder også, at fordelen ved EL-len er størst i områder med tæt bebyggelse. For jo flere tømninger inden for et lille område, jo mere el-forbrug i forhold til diesel, som renovationsbilen bruger, når den kører.

Samarbejde, arbejdsglæde og engagement

At EL-len har en positiv indflydelse på arbejdsmiljøet bekræftes af Bjarne Bruun Jensen, afdelingsleder i Stiholt Hydraulic Nørre Åby. Stiholt Hydraulic står for import og service af NTM el-aggregatet. Han fortæller, at der er et rigtig godt samarbejde mellem Stiholt Hydraulic og Jens Hansen fra RenoNorden.

- Vi gør meget ud af at tilrette renovationsbilerne, så de passer præcis til den enkelte chauffør. I samarbejde med Jens har vi fået tilrettet flere ting på lastvognen, så det passer præcis til de arbejdsgange, han har, når han er ude og hente affald. Og Jens er meget engageret og kommer med mange rigtig gode idéer til videre udvikling af det el-drevne system.

Også Bent K. Andersen fortæller om, hvordan han på turen med EL-len oplevede både engagement og arbejdsglæde fra Jens.

Provas ser samarbejdet med Stiholt Hydraulic og RenoNorden som en stor fordel som ikke mindst gavner vores kunder og medarbejdere.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063