23948sdkhjf

Ratefald sender Maersk Line under nul

Store ratefald på containertrafikkerne fra Asien til Europa betyder, at containerrederiet Maersk Line nu taber penge på driften.

Store ratefald på containertrafikkerne fra Asien til Europa betyder, at containerrederiet Maersk Line nu taber penge på driften.



Dykket i spotraterne betyder, at Maersk Line har underskud på transporten af de containere, der transporteres til det nuværende rateniveau. Det erkender Maersk Line over for Shippingwatch.

Over de sidste tre uger spotraterne faldet med sammenlagt 412 USD til en pris på kun 1079 USD. Det er et uholdbart niveau for containerrederierne, der dermed må vinke farvel til de rateforhøjelser, det er lykkedes at få gennemført tidligere i år.

- Med det nuværende niveau tjener vi ikke penge. Det er problematisk, at det ikke var muligt at fastholde niveauet, men markedet i november var åbenbart svagere med lavere fragtmængder, end man havde regnet med. Det kan hænge sammen med, at julen falder, som den gør i år med få arbejdsdage, der betyder, at kunderne sikrer sig ikke at komme til at ligge med lager, siger Maersk Lines chef for Asien-Europa, Lars Mikael Jensen, ifølge Shippingwatch.

Som en række andre store containerrederier har Maersk Line varslet ratestigninger fra starten af december. Maersk Line har dog måttet udskyde rateforhøjelsen til midten af december.

De faldende spotrater skyldes ifølge en række iagttagere først og fremmest en ringe ratedisciplin i containerrederierne, der har oplagt en stor andel af kapaciteten for at holde fragtraterne på et bæredygtigt niveau.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062