På vej mod et fælles europæisk jernbanenet
Interview: Infrastrukturforvaltere som Banedanmark skal have øgede kompetencer og handlefrihed, hvis det står til EIM-direktøren.
Af Gwyn Nissen/DVZ
EU-Kommissionen er på vej med sin fjerde jernbanepakke. Hvis det skal lykkes Europa at skabe et effektivt og fælles jernbanenet, så kræver det øgede kompetencer og handlefrihed til infrastruktur-forvalterne, herunder Banedanmark.
Det siger direktøren for European Rail Infrastructure Managers, Monika Heiming, i dette interview med vores søsteravis, DVZ.
Hvordan vurderer De EU-kommissionens initiativ i forhold til at fremlægge den fjerde jernbanepakke allerede inden årsskiftet?
- Vi hilser kommissionens initiativ velkommen. Det handler om, at kommissionen skal udrydde de barrierer der er for et fælles europæisk jernbanenet og dermed styrke skinnernes kapacitet, konkurrencedygtighed og vækst. EIM er overbevist om, at infrastruktur-forvalterne spiller en væsentlig rolle, og for EIM er den fjerde jernbanepakke tiltrængt.
Alle aktører venter på et klart signal fra kommissionen, med hensyn til hvordan det fælles europæiske jernbanemarked skal se ud. Det gælder især Frankrig og andre lande, som overvejer en restrukturering af deres jernbaner.
Hvad mener De med infrastruktur-forvalternes ”væsentlige rolle”?
- I takt med at markedet åbner sig yderligere, er det vigtigt, at tage højde for de stigende forventninger til infrastruktur-forvalterne, hvis de skal kunne leve op til disse.
Som følge af liberaliseringsprocessen kommer infrastrukturforvalterne til at udvikle sig til den eneste aktør i jernbanemarkedet, som har et overordnet syn på tingene og som dermed kan sikre en langsigtet planlægning for jernbanenettet.
Det har EU-kommissionen erkendt, idet den i den fjerde jernbanepakke vil definere ”fremtidens optimale infrastrukturforvalter”.
Hvordan ser ”fremtidens optimale infrastrukturforvalter” ud?- Fremtidens infrastruktur-forvalter skal have de nødvendige værktøjer, for at kunne leve op til markedets og ikke mindst kundernes forventninger: det er ensbetydende med effektivitet, investeringer og kundeorienterede løsninger.
Fører vejen til den optimale infrastruktur-forvalter ikke over en deling af jernbanenet og jernbanedrift?- EIM understøtter alle forslag, som kan fjerne enhver tvivl om hvorvidt infrastruktur-forvalteren er neutral. Og jeg mener alle forslag, også spørgsmålet om at adskille ansvaret for jernbanenettet fra driften af jernbanen.
Kun regler, der fra starten fjerner enhver interessekonflikt mellem net- og banedrift, kan sikre et effektivt jernbanemarked.
Der er brug for tre ting, for at infrastruktur-forvalterne kan leve op til markedets og kundernes forventninger: styrkelse af beslutningskompetencerne, en koncentration af beslutningskompetencerne og større uafhængighed.
Og hvordan ser det konkret ud?Infrastruktur-forvalternes beslutningskompetence skal udvides til alle de funktioner der er nødvendige for, at gennemføre driften på forretningsmæssige vilkår.
En deling af ansvaret er uhensigtsmæssig - både af hensyn til økonomien og indsatsen. For eksempel når en infrastruktur-forvalter - på trods af adskillelsen - ikke har de nødvendige handlemuligheder, fordi et trafikselskab varetager enkelte opgaver inden for infrastruktur-forvaltningen.
En større selvstændighed er også nødvendig for at skabe en større gennemsigtighed, så afgørelser truffet af infrastruktur-forvalterne kan gå fri af enhver mistanke om interessekonflikter.
Derfor skal infrastruktur-forvalteren have komplet handlefrihed i sine afgørelser og være uafhængig i forhold til ethvert trafikselskab.
Er udvidelsen af beslutningskompetencen ikke ensbetydende med en adskillelse af skinne- og togdrift?- EIM er ikke optaget af dogmer eller slagord. Vores medlemmer er især forpligtede i forhold til sikkerheden samt deres kunder og ejere. Derfor har vi fokus på effektivitet og gennemsigtighed i jernbanemarkedet.
Ved at udvide beslutningskompetencen og sikre uafhængigheden har infrastruktur-forvalterne mulighed for netop at opnå dette. Organisationsmodellerne skal være med til at sikrer forvalternes neutralitet.
Det vil også have den fordel, at der endelig vil kunne opnås stabilitet i et marked der løbende har gennemgået omstruktureringer de seneste ti år.
Vi forventer derfor, at EU-kommissionen kommer med forslag til en bindende definition af infrastruktur-forvalternes rolle.
Der må ikke spildes resurser på, at infrastruktur-forvalterne i deres arbejde hele tiden skal undersøge, om de overtræder reglerne, fordi der måske er plads til fortolkninger. Hvis vi havde den nødvendige retssikkerhed, kunne resurserne anvendes meget bedre til fordel for kunderne.
Harmoniserede regler er en side af sagen, men hvordan ser det ud med samarbejdet mellem infrastruktur-forvalterne?- En EU-dækkende harmonisering af infrastruktur-forvalternes beslutningskompetence og klare retningslinjer i forhold til gennemsigtighed vil også kunne forbedre samarbejdet – til gavn for kunderne.
EIM-medlemmerne har forpligtet sig til at skue udover deres egne interesser og – på vegne af kunderne - udvikle jernbanenettet til rygraden i det europæiske transportsystem. Det er en væsentlig forskel i forhold til de infrastruktur-forvaltere, der er tilknyttet holdingselskaber.
European Rail Infrastructure ManagersEIM samler de europæiske jernbanenet-selskaber – det vil sige infrastruktur-forvalterne, der driver og vedligeholder statens jernbanenet.
Blandt EIM’s medlemmer er Banedanmark og tilsvarende selskaber i Belgien, Finland, Frankrig, Holland, Polen, Portugal, Spanien, Sverige, Storbritannien og Norge.
Medlemmerne har tilsammen 124.000 ansatte, og EIM-medlemmerne repræsenterer cirka 50 procent af det europæiske jernbanenet (de 25 EU-lande og to EFTA-lande).