Store tanksættevogne kommet for at blive
Hoyer var først med fireakslede tanktrailere til olie og benzintransport, og gruppen har kun gode erfaringer fra det første halve år med nye vogntogstyper.
Af Finn Bjerremand
Hoyer Danmark A/S var det første transportfirma, som fik leveret fireakslede tanksættevogne til transport af benzin- og olieprodukter, og virksomheden kan nu efter godt et halvt års tid konstatere at man udelukkende har gode erfaringer med de lidt større og tungere vogntog.
Hoyer Danmark har i forvejen mange treakslede Schrader-tanktrailere, der alle kører efter treakslede trækkere, så de kan udnytte muligheden for 48 ton vogntogsvægt, som tidligere var topgrænsen her til lands.
Da det blev muligt at køre med helt op på 54 ton vogntogsvægt ved anvendelse af syvakslede vogntog, valgte Hoyer at lade flere af firmaets treakslede påhængsvogne ombygge til fireakslede. Andre hængervogntog blev ændret
ved at sammenkoble fireakslede forvogne med treakslede påhængsvogne.
Men for trailersiden kunne der ikke blive tale om nogen form for ombygning. Så man var ikke sen til at afgive bestilling på i første omgang tre nye fireakslede tanktrailere hos producenten Schrader T+A Fahrzeugbau GmbH & Co. KG i Beckum i Tyskland.
Det var første gang at man hos Schrader skulle bygge en trailer af denne størrelse, så projektet blev fulgt med stor opmærksomhed fra flere sider. I Tyskland har man stadigvæk kun 40 ton som øvre grænse for vogntog, som derfor normalt kun har fem aksler – heraf tre på trailerne.
Vi har kigget nærmere på en af de fireakslede Schrader tankvogne, som er leveret til Hoyer Danmark A/S. Den nye trailer er selvfølgelig ADR-godkendt til klasse 3 gods såsom benzin, diesel, fyringsolie og lignende.
Hvert kilo tæller
Bygningen af den nye tanktrailer er muliggjort af det patenterede Schrader tank-design. Det er kendetegnet ved et specielt cylindrisk tankdesign, og resultatet er blevet et kort og kompakt køretøj med meget lavt tyngdepunkt. Tanken er selvbærende og fremstillet i en let aluminiumslegering, fordi man i branchen for tanktransport er meget fokuseret på vægt. Det betyder at man tæller hvert eneste kg med.
Derfor har man ikke unødigt udstyr, som øger egenvægten - hverken på tankvognene eller på de trækkende køretøjer.
Ved moderne lastesteder i raffinaderi og kemiindustrien, opererer man nemlig ikke med overlæs, og heller ikke nogen form for marginaler i et eller andet antal procent. Når vogntoget er fyldt op, har man nået den øvre grænse for vogntogsvægten, og så lukker udlastningen automatisk.
Schrader-tankvognen er desuden af ”frit afløb”-typen, hvilket betyder at der ikke er nogen pumpe til at læsse de flydende produkter af med. De skal i stedet selv kunne løbe ud af tanken.
Lastningen foregår da også fra bunden, så domdæksler på toppen af tanken anvendes så at sige aldrig. Chaufføren skal derfor heller ikke gå rundt på toppen af tanken, et forhold, der bestemt er med til at hæve sikkerhedsniveauet for chaufføren.
Stor volumenTankens længde er på 13,54 meter og egenvægten er på blot 6590 kg. Tanktrailerens samlede indhold er på 55.000 liter, som er delt op i otte rum på mellem 3950-9600 liter.
For at kunne styre kræfterne i det store køretøj sikkert ude på vejene, er tanktraileren udstyret med en firlingebogie med fire BPW aksler, hvor den første og den fjerde aksel er selvsporende, hvorved traileren er meget manøvredygtig, og samtidig reduceres brændstofforbruget, når køretøjet skal dreje.
Ved at gå fra tre til fire aksler er det enkelte akseltryk set i forhold til den treakslede version faldet med ca. et halv ton pr. aksel, hvilket er med til at sænke modstanden.
TrafiksikkerhedFor at sikre mod påkørselsskader og skader hvor bagenden under manøvrering svinger over i køretøjer der holder tæt på, har Hoyer valgt at lade tankvognene udstyre med bakkameraer, som giver chaufføren mulighed for ved hjælp af skærm og flere kameraer at følge hvad der sker ude ved bagenden og på siderne.
Trækkeren er en treakslet MAN TGS 26.440, der har en almindelig bogieaksel foran drivakslen. På flere af 48 ton vogntogene kører Hoyer med MAN med 400 hk motor og den lille mellemaksel, men det er ikke tilstrækkeligt, når man vil kunne udnytte 26 ton totalvægt på den treakslede trækker.
Interessant nok er brændstofforbruget ikke steget ved overgang til vogntog med en aksel mere, højere vogntogsvægt (54 tons i stedet for 48 tons) og en lidt større mellemaksel på trækkeren samt en lidt kraftigere motor.
Ifølge flådechef Brian Stoltenborg, Hoyer Danmark, skyldes det de to styrende aksler på tanktraileren og at trækkerens gearing med den valgte motorstørrelse giver bedre muligheder for at udnytte motorens grønne område og dermed en mere økonomisk kørsel.
For at optimere trafiksikkerheden har Hoyer også udstyret trækkeren med både Dräger alkolås og Mobileye kombineret afstandsmåler, opmærksomhedsalarm og kollisionsadvarsel.