23948sdkhjf

Verdens stærkeste

Krævende opgaver og kørsel i terræn udløser mere tørst.

Krævende opgaver og kørsel i terræn udløser mere tørst.



Af Finn Bjerremand

Vognmandsfirmaet Arne Bondo Pedersen & Søn i Skårup på Sydfyn var blandt de første i Danmark til at få leveret et eksemplar af verdens stærkeste serieproducerede lastvogn, Volvo FH16 750. Da vognen skulle købes, kunne chaufføren selv vælge mellem en Scania R730 og Volvo FH16 750.

- Jeg kørte dengang i en Scania V8 som jeg var meget glad for, men Volvos fantastiske gearkasse, I-Shift gjorde for mit vedkommende udfaldet, og jeg er utrolig glad for den nye Volvo, siger chauffør Michael Rasmussen, der nu snart har kørt med den stærke Volvo i fire måneder.

Chassiset er en 6x4 version med træk på begge bagaksler og navreduktion i akslerne, så den kan klare de hårde påvirkninger.

- Den kører som et drøm og har indfriet alle forventninger. Så jeg har bestemt ikke fortrudt, at valget faldt ud til fordel for Volvo, siger Michael Rasmussen.

Vognen bliver udsat for lidt af hvert med tunge maskintransporter, hvor der transporteres mange tunge entreprenørmaskiner, og når der ikke køres med maskintraileren, er det i stedet ofte svær entreprenørkørsel med tippeladstrailer ude i terræn, det gælder.

Hvordan med tørsten

Vognmandsfirmaets FH 16 750 er udstyret med den nyeste og kraftigste Volvo motor på 16 liter, der er miljøklassificeret som EEV med en topydelse på 750 hk og 3550 Nm i drejningsmoment, og når chassiset samtidig er med træk på to aksler og til med har navreduktion i begge aksler, kan man godt frygte for motorens tørst.

Vi har fået udleveret brændstofdata for en periode over knap 5000 km, og det udviste et forbrug på 2293 liter diesel og 111 liter AdBlue for præcis 4975 kilometers kørsel. Det svarer til 2,17 km/l før AdBlue og 2,07 km/l inklusiv AdBlue.

Alle ovenstående faktorer taget i betragtning er det nok meget fornuftigt.

Volvoen er leveret af Autohuset Vestergaard A/S, hvor lastvognssælger Morten Stegemejer har stået for salget. Den både flotte og funktionelle opbygning er lavet af LJ Industri A/S i Nyborg.

Arne Bondo Pedersen

Vognmandsfirmaet Arne Bondo Pedersen & Søn er grundlagt omkring 1930 i Skårup og drives i dag af vognmand Kasper Bondo Pedersen, der er tredje generation i familievirksomheden.

Virksomheden råder over syv lastvogne, hvor to er med kran. Dertil kommer diverse containere, tipsættevogne, maskintrailer, gummiged m.v.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063