23948sdkhjf

Banalt uheld blev til storpolitik

Et banalt vælteuheld i Danmark blev forleden til europæisk storpolitik. Da en tanktransport lagde sig på siden på den fynske motorvej, nåede ”nyheden” hele Europa rundt.

Et banalt vælteuheld i Danmark blev forleden til europæisk storpolitik. Da en tanktransport lagde sig på siden på den fynske motorvej, nåede ”nyheden” hele Europa rundt.



Af Gwyn Nissen

Hvorfor? Fordi lastbilen var et modulvogntog på 25,25 meter. Allerede da modulvogntoget blev indført på de danske veje, advarede jeg på dette sted mod, at det første uheld med et modulvogntog ville blive ”udnyttet og misbrugt” af modulvogntogs-modstanderne.

Herhjemme er der stort set ikke taget notits af uheldet. Det fortæller dels noget om, at modstanden mod de lange lastbiler – som aldrig har været voldsom stor - er yderligere aftagende. Fordi modulvogntog ikke udgør noget trafikalt problem. Dels havde uheldet ikke noget at gøre med, at der var tale om et modulvogntog: det kunne være sket for en hvilket som helst anden lastbil.

Men i Europa var modstanderne hurtigt ude. De Grønnes trafikpolitiske ordfører i Europaparlamentet og erklæret modulvogntogsmodstander, Michael Cramer, taler om en ”farlig ulykke”, som viser risikoen ved indførelsen af modulvogntog. Derudover peger Cramer på, at modulvogntogene på grund af deres størrelse og vægt er særligt udsatte for uheld. EU-parlamentarikeren kræver en nøje undersøgelse af uheldet.

Til Cramer kan jeg kun sige: Pas dit eget kram!

Også lobby-organisationen No Mega Trucks slog uheldet stort op i en mail, der blev sendt Europa rundt. Budskabet var ikke til at tage fejl af: Da kan i bare se, hvor farligt modulvogntogene er.

Det er i orden at være modstander af modulvogntog, fordi man f.eks. går ind for jernbanetransport. Men at gøre et banalt vælteuheld på en dansk motorvej til løftestang for europæisk modstand, er simpelthen for langt ude. Det er politisk plat.

Uheldet på den fynske motorvej har intet med vogntogets vægt eller længde at gøre, og det er det første større uheld i Danmark i de fire år, der er kørt med modulvogntog.

Modulvogntoget er en succes, og den kører videre. Ærgerligt, at de ikke kan se det i hele Europa.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078