Hollandske vognmænd advarer mod cabotage-liberalisering
I en pressemeddelelse advarer den hollandske vognmandsorganisation TLN nu imod planer om yderligere liberalisering af transportmarkedet.
Pressemeddelelsen sigter på den rapport, som en vismandsgruppe afleverede til Kommissionen i juni måned i år, og som er tænkt som et bidrag til Kommissionens bebudede overvejelser om at liberalisere cabotagekørslen.
- TLN er af den opfattelse, at de sociale og økonomiske forskelligheder mellem de gamle og nye medlemsstater fortsat er alt for store til, at der overhovedet kan blive tale om at nærme sig ensartede konkurrencevilkår, hedder det i pressemeddelelsen – som også går kraftigt til angreb på den mangel på kontrol og håndhævelse i Europa, der i realiteten har givet markedet frit spil til udenlandske transportører og mærkbare overtrædelser af reglerne i Holland.
Udover at kræve, at det hollandske parlament undlader at skære yderligere ned på finansieringen af myndighedskontrollerne med planlagte 2 mio. euro, har TLN følgende salut til transportkøbernes rolle:
- Det er ikke acceptabelt, at en transportkøber konstant går fri, når han sparer penge ved systematisk at entrere med en udenlandsk vognmand, som han ved overtræder cabotagereglerne og formentlig også andre regler.
DTLs adm. direktør Erik Østergaard mener, at der er tale om et skridt væk fra den meget liberale holdning, TLN tidligere har givet udtryk for med hensyn til cabotagefriheden.
- Realiteterne har også nået Holland. De meget alvorlige vendinger, som udmeldingerne fra TLN er fremført i, viser, at det tidligere så konkurrencestærke hollandske transporterhverv har de samme ting at slås med som resten af Europa for øjeblikket.
Erik Østergaard ser den danske regerings indsats mod social dumping som et forbillede for, hvad TLN efterlyser i Holland.
- Hvor den hollandske regering tilsyneladende har valgt at nedtone kontrolindsatsen, tror jeg, at TLN har kigget mod nord og set, at hvis viljen er der, så finder man også pengene.