FH blev en udfordring for designerne
Den nye Volvo FH – en stor udfordring for designerne hos Volvo Trucks.
Lastvognsdesign handler om langt mere end bare farver, former og lækre linjer.
Der ligger en stor designmæssig udfordring bag den nye, sikrere, større og mere ergonomiske Volvo FH.
- En af vores vigtigste opgaver var at finde løsninger, hvor design og funktion går hånd i hånd, siger Rikard Orell, designchef hos Volvo Trucks.
Fra det første pennestrøg på tegnebrættet til den færdige lastvogn tog processen lidt over fem år. Mange tusinde timer og mindst lige så mange beslutninger og procedurer senere var den endelig klar – den nye Volvo FH.
- Vores udfordring som designere var at skabe noget, der var spændende og nyt, men samtidig bibeholde og videreføre alle de elementer, der var så populære i den gamle model, fortæller Rikard Orell.
I praksis betød det, at designgruppen med base i Göteborg skulle finde løsninger, hvor samtlige enkeltdele på lastvognen hang elegant sammen og skabte ét fælles udtryk. Designgruppen granskede hver eneste synlig flade minutiøst, både indeni og udenpå. Og de gjorde det samme ved knappernes og kontrolelementernes lyde og overflader, tekstilernes struktur og belysningen i førerhuset.
Asok George, ledende eksteriørdesigner hos Volvo Trucks og medlem af designgruppen, husker, at designarbejdet med den nye lastvogn begyndte med en pen og en tegneblok. Og han fik masser af plads til at lade fantasien blomstre.
- Jeg lod mig inspirere af alt fra ny teknologi og naturen til Volvos historie og skandinavisk kultur og design, men min klart største inspirationskilde var de chauffører, der faktisk bruger vores lastvogne, siger han.
ChaufførklinikkenFor at få et overblik over chaufførernes behov var en meget vigtig del af designprocessen de såkaldte »driver clinics«, hvor der blev interviewet chauffører på rastepladser i hele Europa. De fik lov at sidde i tidlige modeller af den nye Volvo FH, og deres feedback blev herefter brugt til at forfine og tilpasse designet, så det opfyldte chaufførernes behov.
- Det er underordnet, hvor mange dygtige designere eller ingeniører vi beskæftiger hos Volvo Trucks,” siger Claes Hillén, der er chef for Volvo Trucks' driver clinic-program.
- Vi kan aldrig få en nøjagtig forståelse af, præcis hvordan chaufførens arbejdsdag ser ud. Den eneste måde at få et indblik i deres hverdagsliv på er at spørge dem, siger han.
I alt blev der gennemført interviews med mere end 2.000 chauffører over en femårig periode, hvilket i alt giver flere hundrede års førstehåndserfaringer med lastvognskørsel.