23948sdkhjf

Smarte veje skal mindske benzin-forbruget

Det danske forskningsprojekt ”Cooee”, som er støttet med 14 millioner kr. af det Strategiske Forskningsråd, er lige nu i gang med at frembringe det nødvendige videnskabelige grundlag for en reduktion af rullemodstanden, dvs. modstanden mellem dæk og vej, på de danske veje.

Det danske forskningsprojekt ”Cooee”, som er støttet med 14 millioner kr. af det Strategiske Forskningsråd, er lige nu i gang med at frembringe det nødvendige videnskabelige grundlag for en reduktion af rullemodstanden, dvs. modstanden mellem dæk og vej, på de danske veje.



Mindre rullemodstand betyder mindre brændstofforbrug og dermed en varig reduktion af CO2 udledningen. Projektet bygger på en forhåbning om at kunne reducere CO2 udslippet på de danske veje med hele tre-fem procent, hvilket er ganske betragteligt, idet transportsektoren som hele er den største synder mht. CO2udledning.

Den 29.-30. november mødes omkring 50 af verdens førende eksperter inden for området i Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab i København for at diskutere udfordringer og perspektiver på arbejdet med at nedbringe CO2 udslippet ved hjælp af smarte veje. Det gælder både i forhold til konkrete teoretiske og praktiske problemstillinger, samt muligheder for at booste de initiativer, der allerede er igangsat på den internationale scene.

Et af fokuspunkterne på konferencen vil bl.a. være helt ny forsøgsresultater fra en prøvestrækning med en asfalt, som viser sig at være mere CO2-venlig en traditionel asfalt, samt muligheder for at forbedre og teste denne asfalt yderligere.

Cooee-projektet strækker sig helt fra computer simuleringer af den molekylære sammensætning af asfalt til udvikling af modeller for rullemodstand ”set fra bilen”. Cooee-projektet involverer Vejdirektoratet, grundforskningscentret Glas og Tid ved Roskilde Universitet, DTU samt entreprenørvirksomheden NCC.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063