Stadig store mørke pletter i Jylland
TTN har også spurgt vognmand Ove Nordskov, Tvis Vognmandsforretning A/S, om hans syn på modulvogntogsforsøget.
- Vi har nu kørt med modulvogntog i godt tre år og vores erfaringer er super gode og mulighederne er mange. Men det er jo trist og ærgerligt for det danske folk, at vores politikere ikke følger op på nye tiltag og evaluerer på det sammen med branchefolk for derefter enten at lukke for projektet eller gøre det til den perfekte løsning som forsøget virkelig fortjener, siger Ove Nordskov og fortsætter:
- De udvalgte strækninger som vi må køre på nu, er ikke nok – det er klart at det ikke er holdbart at man skal køre fra Ålborg via Århus, Herning, Skive, Mors for at komme til Thisted, påpeger Ove Nordskov.
- Ligeledes skal du fra Struer til Esbjerg – ja så foregår turen via Kolding. Der er så mange af vore hovedstrækninger, hvor der ikke skal kostes nogen penge for at vi kan benytte disse veje, men det må man ikke og det er ikke tilfredsstillende for nogen. Nu har forsøget kørt og alle må jo konkludere at det er en succes, både for trafiktætheden, CO2 udslippet. Ja, der er ikke en eneste ting der taler imod brugen af modulvogntog – så politikerne burde naturligvis hurtigst muligt åbne for langt flere af vejene i Danmark – det giver direkte gevinst for alle i Danmark uanset hvilket parti man stemmer på, og her er det unødvendigt at skulle finde penge. Langt de fleste strækninger, som vi, som vognmænd ønsker at benytte, er sikre og fine at bruge som de er. Tænk på det har været muligt at køre fra Århus til Herning, gennem Låsby, Silkeborg og Funder Bakker til Pårup, Bording – men til sammenligning er det forbudt at benytte hovedvej 13 fra Støvring via Viborg til Pårup – denne strækning er på alle måder langt mere sikker end den først omtalte, mener Ove Nordskov.
Tvivl om højere totalvægteHan vurderer, at transportbranhcen selv kunne gøre mere for at åbne nye veje for modulvogntogene.
- Havde vi en stærk organisation og selvfølgelig også nogle medlemmer der fulgte tingene op, presser de lokale valgte politikere og bruger pressen positivt, tror jeg også at det vil være opnåeligt at få lov til at benytte disse veje.
På spørgsmålet om Danmark bør følge de nordiske nabolande ved en evt. forhøjelse af den tilladte vogntogsvægt m.v. siger Ove Nordskov,
- Med hensyn til vægte er jeg lidt i tvivl – skal man bruge logikken – er det rigtigt nok med højere totalvægt. Vi bruger fireakslede trækkere og så vil det hedde, 32 + 20 + 24 = 78 ton, men det stopper jo ikke her, nu har vi jo også fireakslede sættevogne med 30 ton akseltryk, og der findes også linktrailere med tre akseler. Så ville det pludselig hedde, 32 + 24 + 30 = 86 ton. Jeg er hverken for eller imod – men jo flere aksler og jo mindre akseltryk er jo bedst for vejene, og så betyder det ikke så meget med totalvægten, biler og trailer bliver jo ikke ekstra belastet og det gør vejene heller ikke. Jeg vil anbefale at vi læner os op af vores Nordiske lande. Vil vi kunne lave en fælles holdning sammen med Sverige Norge og Finland vil vi også stå stærkt overfor resten af EU, men vigtigst af alt, er at der bliver åbnet for modulvogntog på langt flere veje, slutter Ove Nordskov.