Modulvogntogene har nu kørt i fire år
I lørdags var det fire år siden at modulvogntogsforsøget blev sat i gang og det ruller jo bare stille og roligt der ud af.
Samtidig ser der ud til at være glæde og tilfredshed med forsøgets afvikling.
- Jeg glæder mig først og fremmest over, at ordningen har vist sin værdi og at den har fungeret problemfrit gennem de fire år. Jeg tænker her på de mange fordomme, der har været bragt i omløb både før og under ordningen. Den økonomiske krise har betydet, at ordningen ikke har fået det omfang, som mange af os oprindeligt troede på, siger direktør ved DI Transport Michael Svane til TTNs redaktion, og tilføjer:
- Trafiksikkerhedsmæssigt har modulvogntogene bestået prøven. Æren herfor skyldes alene de dygtige og seriøse vognmænd og chauffører, som har arbejdet med modulvogntogene. Jeg tænker især her på de virksomheder, som har interne uddannelsesprogrammer.
IngenmandslandTil spørgsmålet om det ikke går for langsomt med at få udbygget vejnettet ud til alle industriområderne siger Michael Svane,
- Virksomhedsordningen har bestemt vist sin værdi, men omvendt har den jo også efterladt nogle virksomheder i et ingenmandsland, hvor nogle kommuner kategorisk har modsat sig modulvogntog. Det er fortsat aldeles uacceptabelt, at der ikke kan køres med modulvogntog til og fra Københavns Havn, ligesom vi i nogle tilfælde har en særdeles træg proces med nogle omegnskommuner som bl.a. Albertslund. Her står det højt på vores ønskeseddel, at der indføres en statslig mulighed for at skære igennem over for en kommune, som af ideologiske årsager modsætter sig modulvogntog. Jeg har også eksempler på, at virksomheder stilles over for ganske betydelige økonomiske krav fra en kommune som betingelse for at tillade modulvogntog. I visse sager går disse krav bestemt udover, hvad der isoleret følger af kravene til modulvogntog. Jeg synes ikke, at man generelt kan sige, at udbygningen går for langsomt. Vi skal også fra erhvervets side huske, at der er helt nødvendige hensyn til trafiksikkerheden, som skal og må vægtes, understreger Michael Svane.
Finland barsler med en forhøjelse af totalvægtene for visse lastvogne og vogntogsvægten for otte og niakslede kombinationer, hvor de svenske myndigheder bliver opfordret til at følge Finland.
Men hvordan med Danmark, skal vi følge med de nordiske naboer, hvis de forhøjer vægtene.
- Jeg er ikke afvisende over for at følge de øvrige nordiske lande, men vi skal gennemtænke sagen grundigt. Hvis valget står mellem flere modulvogntog og højere totalvægte, så er jeg mest stemt på at holde fast i modulvogntogene. Jeg har umiddelbart vanskeligt ved at se for mig, at vi skal kunne komme op på totalvægte op mod 80 tons. Det tror jeg egentlig ikke, at vi kommer til at se i min levetid, slutter Michael Svane.