23948sdkhjf

Svært at få gods med jernbanen

Stik imod både EU's og skiftende danske regeringers ambition om at flytte mere gods over på jernbanen til fordel for miljø og trængslen på vejene, er det gennem de seneste år blevet stadigt sværere for danske virksomheder at bruge jernbanen til godstransport, skriver Ingeniøren.

Stik imod både EU's og skiftende danske regeringers ambition om at flytte mere gods over på jernbanen til fordel for miljø og trængslen på vejene, er det gennem de seneste år blevet stadigt sværere for danske virksomheder at bruge jernbanen til godstransport, skriver Ingeniøren.



Ifølge Ingeniørens opgørelse er der i dag blot 18 steder tilbage i Danmark, hvor der regelmæssigt bliver modtaget eller afsendt jernbanegods. Og der kan indtil videre ikke registreres nogen effekt af de 200 mio. kr., som Folketinget i 2009 bevilgede til fremme af godstransport på jernbane.

Tværtimod har Banedanmark og DSB i de seneste år nedlagt et større antal sidespor, godsbaner og ekspeditionssteder, og dermed må industrivirksomheder afskrive jernbanen som transportform og i stedet

I en ny rapport skriver Banedanmark, at man modtager ca. 50 forespørgsler årligt om nye godsruter. Men projekterne opgives på grund af for høje omkostninger - ofte fordi godstogene ikke kan losse varerne nær destinationen og dermed må køre langt med lastbil både før og efter godstransporten.

EU's ambitioner lyder på, at 30 pct. af vejgodset på strækninger over 300 km skal overgå til jernbane- eller søtransport inden 2030 og mere end 50 procent inden 2050.

I dag transporteres kun ca. 1 pct. af den nationale godstransport på jernbane, og ifølge Banedanmarks rapport skal der bygges nye godsterminaler over hele Danmark, hvis udviklingen skal vendes. Der skal bl.a. opbygges et netværk af mindre selvbetjeningsterminaler, hvor de lokale industrivirksomheder har adgang til en moderne og effektiv infrastruktur til omlastning fra lastbil til jernbane.

Hos Banedanmark mener trafikdirektør Peter Svendsen, at man godt kan forsvare den fortsatte lukning af sidespor, samtidig med at man anbefaler opbygningen af nye terminaler.

- Vi nedlægger kun sidespor og godsbaner, når efterspørgslen har været helt i bund i en periode. Vi ønsker ikke at vedligeholde en dyr infrastruktur, hvis der ikke er nogen, der vil bruge den, siger han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08