Minister skaber klarhed om vægtgrænser
I flere år har der været stillet spørgsmålstegn ved, om udenlandske vogntog må gøre brug af den ofte højere vægtgrænse for vogntog i Danmark. Den usikkerhed er nu fortid.
I et klart svar til Folketinget fra transportminister Henrik Dam Kristensen (S), slår ministeren og Trafikstyrelsen fast, at udenlandske vogntog må køre efter danske regler i Danmark.
Svaret kommer på baggrund af, at mange EU-lande højst tillader en vogntogsvægt på 40 ton, mens grænsen i Danmark er 48 ton for eksempelvis seks-akslede vogntog. I længere tid har der derfor med jævne mellemrum været rejst tvivl om, hvorvidt et udenlandsk vogntog kan udnytte den højere vægtgrænse i Danmark.
I svaret fortæller Trafikstyrelsen, at et udenlandsk vogntog godt må køre efter de danske vægtbestemmelser, hvis vogntoget er registreret til eller har fået godkendt den ønskede vægt ved eksempelvis danske synsmyndigheder eller en udenlandsk myndighed.
- Det er klar besked, som både vognmænd og politi kan forholde sig til, og som gør reglerne mulige at kontrollere og håndhæve ved vejkontrol. Ellers kunne vi have fået den molboagtige situation, at en lastbil gerne måtte trække et modulvogntog på sammenlagt 60 ton ifølge modulvogntogsbekendtgørelsen, hvor reglen om dokumentation også gælder – men ikke et almindeligt vogntog på 48 ton. Det ville jo ikke give mening, erklærer chefkonsulent Jørn-Henrik Carstens fra ITD.
Han fortæller, at ITD i flere år har arbejdet for en klar udmelding om sagen.
- Det afgørende er, om køretøjet rent teknisk og sikkerhedsmæssigt er indrettet til den større vægt, og ikke hvilken nummerplade der er på. Branchen kan kun være tilfreds med udmeldingen.