23948sdkhjf

Sydkoreansk offshore-boom kan styrke dansk eksport

Sydkoreanske værfter omstiller sig i hastigt tempo fra skibsbyggeri til offshore.

Sydkoreanske værfter omstiller sig i hastigt tempo fra skibsbyggeri til offshore.



For danske leverandører til olie- og gasindustrien gælder det om at komme med på vognen, hvis man vil hive ordrer ud af den voksende koreanske efterspørgsel. Den 14. november løb landets første offshore-udstilling af stablen i Busan, og ti danske virksomheder deltog sammen med Danish Offshore Energy Group og Eksportforeningen.

Sydkorea er en af verdens førende skibsbyggernationer med store navne som Hyundai, DSME, STX og Samsung.

Ifølge den danske ambassadør i Sydkorea, Peter Lysholt, har de koreanske værfter i år haft en samlet ordrenedgang på mere end 60 procent i forhold til sidste år, hvorfor mange koreanske værfter har valgt at omlægge produktionen til offshore.

Senest har Maersk Drilling meldt ud, at man planlægger at lægge ordrer for fem milliarder US dollars i Asien de næste fire år, fordelt mellem Korea og Singapore.

Danish Offshore Energy Group (DOEG) repræsenterer i regi af Eksportforeningen flere end 80 danske underleverandører og producenter til den globale olie- og gasindustri. Her oplever man, at de danske virksomheder har meget at tilbyde den støt voksende koreanske offshoreindustri. Det er dog ikke helt så enkelt at komme ind på det koreanske marked.

DOEG stod bag en stor fællesstand med danske virksomheder på den netop afholdte udstilling, Offshore Korea 2012. Det var den første rene offshore-udstilling i Sydkorea og sponsoreret af Sydkoreas fire største skibsværfter; HHI (Hyundai), DSME (Daewoo), STX og SHI (Samsung).

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063