DTL: Flere aerodynamiske tiltag
Der forskes løbende i, hvordan lastbilerne gøres mere aerodynamiske. Jo mindre vindmodstand, jo lavere brændstofforbrug.
I DTL’s miljøråd gives eksempler på aerodynamisk udstyr. Det kan være værd at holde øje med, hvis for eksempek ældre udstyr går i stykker og skal skiftes ud.
Eksemplerne kommer fra PART (Platform for Aerodynamic Road Transport) – et samarbejde mellem forskere, producenter af udstyr til vejtransport, speditører og transportører om at reducere brændstofforbruget og CO2-udledningen fra vejtransporten med 20 % inden 2020.
For alt udstyr gælder, at det skal være tilpasset lastbilen og være monteret korrekt for at give den lovede besparelse.
Aerodynamiske stænklapper: Et forsøg med aerodynamiske stænklapper monteret bag den bagerste aksel på traileren har vist en besparelse på 0,3 liter brændstof per 100 km. (http://www.part20.eu/en/applications/trailer/#flaps)
Aerodynamiske spejle: Kan give en brændstofbesparelse på op til 0,2 %. (http://www.part20.eu/en/)
Sidespoilere: Kan give en besparelse på op til 1 %. (http://www.part20.eu/en/)
Hale (boat tail): Tests har vist en brændstofbesparelse på 1,6 liter per 100 km. (http://www.part20.eu/en/applications/trailer/#tails)
EU arbejder med eventuelle ændringer af reglerne for lastbilernes dimensioner for at tilgodese forskellige miljøtiltag, fx ’haler’ (boat tails) og aerodynamiske fronter.