23948sdkhjf

DTL: Flere aerodynamiske tiltag

Der forskes løbende i, hvordan lastbilerne gøres mere aerodynamiske. Jo mindre vindmodstand, jo lavere brændstofforbrug.

Der forskes løbende i, hvordan lastbilerne gøres mere aerodynamiske. Jo mindre vindmodstand, jo lavere brændstofforbrug.



I DTL’s miljøråd gives eksempler på aerodynamisk udstyr. Det kan være værd at holde øje med, hvis for eksempek ældre udstyr går i stykker og skal skiftes ud.

Eksemplerne kommer fra PART (Platform for Aerodynamic Road Transport) – et samarbejde mellem forskere, producenter af udstyr til vejtransport, speditører og transportører om at reducere brændstofforbruget og CO2-udledningen fra vejtransporten med 20 % inden 2020.

For alt udstyr gælder, at det skal være tilpasset lastbilen og være monteret korrekt for at give den lovede besparelse.

Aerodynamiske stænklapper: Et forsøg med aerodynamiske stænklapper monteret bag den bagerste aksel på traileren har vist en besparelse på 0,3 liter brændstof per 100 km. (http://www.part20.eu/en/applications/trailer/#flaps)

Aerodynamiske spejle: Kan give en brændstofbesparelse på op til 0,2 %. (http://www.part20.eu/en/)

Sidespoilere: Kan give en besparelse på op til 1 %. (http://www.part20.eu/en/)

Hale (boat tail): Tests har vist en brændstofbesparelse på 1,6 liter per 100 km. (http://www.part20.eu/en/applications/trailer/#tails)

EU arbejder med eventuelle ændringer af reglerne for lastbilernes dimensioner for at tilgodese forskellige miljøtiltag, fx ’haler’ (boat tails) og aerodynamiske fronter.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078