23948sdkhjf

Krav om miljø-erstatning belaster Femern-tunnel

Miljøministeren i Slesvig-Holsten afviser danske-svenske erfaringer fra Øresundsbron.

Miljøministeren i Slesvig-Holsten afviser danske-svenske erfaringer fra Øresundsbron.



Femern A/S - der står for anlægget og senere driften af den kommende faste forbindelse under Femern Bælt - kan imødese en kæmpe ekstraregning, hvis miljøministeren i den tyske delstat Slesvig-Holsten får sin vilje.

Miljøminister Robert Habeck, der er valgt for partiet De Grønne, vil ikke acceptere Femern A/S oplæg til miljøerstatning for nedgravningen af tunnel-elementer i havbunden under Femern Bælt.

Her vil tunnelselskabet betale efter en kompensationsfaktor på 0,15 - det vil sige, at for hver kilometer opgravet havbund, vil selskabet erstatte 150 meter havbund - enten som en økonomisk kompensation eller ved at etablere 150 meter ny natur.

Den forholdsvis beskedne kompensationsgrad forsvares med erfaringerne for tunnel-delen af den faste forbindelse over Øresund. Her har det vist sig, at økonsystemerne på havbunden reetablerer sig selv på kun 10 år. Dermed kan miljøskaderne ikke betegnes som varige, mener Femern A/S.

Det tror Robert Habeck ikke på.

- Når tunnelen ligger på havbunden, så er det ikke længere samme havbund, hævder ministeren.

Det skriver ing.dk med den tyske avis Schleswig-Holsteinisher Zeitung som kilde.

Habek kræver i stedet fuld kompensation, for det han betegner som vedvarende og betydelige indgreb i naturen.

Han henviser til, at selskaber der nedgraver søkabler ned i havbunden betaler kompensation ud fra en faktor 1,0.

En tysk miljøadvokat skønner, at prisen kan løbe op i omkring 10 millioner euro.

Vælger Femern A/S, at tage et juridisk slagsmål om erstatningsniveauet for nedgravningen af tunnelelementerne, så kan det forsinke tunnelprojektet, der allerede er udskudt til 2021.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062