23948sdkhjf

Sikker skibstrafik på Femern Bælt

Et døgnbemandet radarsystem skal overvåge og vejlede skibstrafikken under byggeriet af Femern Bælt tunnelen.

Et døgnbemandet radarsystem skal overvåge og vejlede skibstrafikken under byggeriet af Femern Bælt tunnelen.



Det betyder, at sejladssikkerheden for de mange skibe i området vil være mindst lige så høj som i dag.

Danske og tyske søfartsmyndigheder planlægger nu at etablere et fælles VTS-system sammen med et allerede eksisterende system i Travemünde, der bl.a. overvåger ind- og udsejling til og fra Kiel-kanalen. Myndighedernes aktuelle planer baserer sig på en risikoanalyse foretaget af Femern A/S.

- Som ansvarlig bygherre for verdens længste sænketunnel føler vi hos Femern A/S en stor forpligtelse overfor de mange skibe, der sejler i Femern Bælt til daglig. Sikkerheden skal være høj, både for skibene og for vores medarbejdere, siger adm. direktør for Femern A/S, Claus F. Baunkjær.

Et Femern VTS-system placeret hos VTS Travemünde skal fungere på samme måde, som det gjorde under byggeriet af de faste forbindelser over Storebælt og Øresund. Her blev der med succes etableret VTS-systemer, som medvirkede til at opretholde en høj sejladssikkerhed under hele byggeriet.

- I hele byggeperioden på Femern Bælt kommer vi i perioder til at fylde relativt meget i farvandet, og så skal søfolkene på skibene være 100 pct. sikre på, at sejladssikkerheden er mindst lige så høj som den altid har været. Det gælder både sikkerheden for den allerede eksisterende erhvervs- og fritidssejlads og for dem, der er beskæftiget med tunnelbyggeriet på havet,” siger Claus F. Baunkjær.

En optælling i 2006-2007 af det tæt befærdede farvand viste, at ca. 47.000 skibe hvert år passerer Femern Bælt. Hertil kommer ca. 38.000 færger, som hvert år sejler mellem Puttgarden og Rødbyhavn.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047