23948sdkhjf

Michelin fejrer sine 60 år med radialdæk

I 1952 præsenterede Michelin en nyhed, som skulle komme til at revolutionere transportbranchen og helt forandre den tekniske idé, der lå til grund for dækket.

I 1952 præsenterede Michelin en nyhed, som skulle komme til at revolutionere transportbranchen og helt forandre den tekniske idé, der lå til grund for dækket.



Nyheden fik navnet X og var et radialdæk til lastvogne. Radialdækket har siden da haft en stor betydning for transporten af varer og mennesker verden over.

Radialdækket til lastvogne var en udvikling fra personvognssiden, hvor Michelin lancerede radialdækket allerede i 1946; dækket blev hurtigt kendt for sit generiske navn: X. Lanceringen af X-dækket til lastvogne betød en stor forandring for transportbranchen og gav Michelin et stort forspring på markedet.

I takt med at verden blev genopbygget efter anden verdenskrig, blev behovet for mobilitet også øget i rasende fart. Det var starten på en blomstrende tid for transportbranchen. Alene mellem 1955 og 1960 blev trafikken øget med hele 70 til 80 procent på de franske motorveje.

- Nu blev grunden lagt til vores forbrugersamfund, og flere og flere varer og personer skulle transporteres på vejene. Det stillede selvfølgelig ekstremt store krav til både lastvogne og dæk, siger Richard Andermyr, markedschef for lastvognsdæk hos Michelin i Norden.

- Radialdækket har bidraget til, at transporterne er blevet både sikrere og mere effektive. I dag kan vi fortælle, at det globale transportmarked helt er ved at gå over til radialdæk. Globalt set bruger 73 procent af alle lastvogne radialdæk, og tallet er allerede oppe på 100 procent i Vesteuropa.

For altid at være på forkant investerer Michelin årligt 592 millioner euro i forskning og udvikling.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078