23948sdkhjf

FDL: Kræver midlertidigt cabotage-stop

Med baggrund i den aktuelle situation, hvor det danske vognmands-erhverv, underforstået danske vognmænd med dansk-registrerede biler og chauffører, der aflønnes efter gældende overenskomst, er mere trængt end nogensinde, opfordrer forsamlingen på Frie Danske Lastbilvognmænd, FDL´s medlemsmøde lørdag den 17. november, politikerne på Christiansborg til at træde i karakter.

Med baggrund i den aktuelle situation, hvor det danske vognmands-erhverv, underforstået danske vognmænd med dansk-registrerede biler og chauffører, der aflønnes efter gældende overenskomst, er mere trængt end nogensinde, opfordrer forsamlingen på Frie Danske Lastbilvognmænd, FDL´s medlemsmøde lørdag den 17. november, politikerne på Christiansborg til at træde i karakter.



Det er uholdbart, at politikere, der kalder sig ansvarlige, forholder sig fornærmende passive, og bruger EU som en undskyldning for ikke at foretage sig noget, skriver FDL i en resolution.

Når man samtidigt oplever, at vognmænd og chauffører stadigt mister kørsel og job til udlændinge, at kontrollen med udenlandske køretøjer er for dårlig og at de store kørsels-rekvirenter, støttet af DI Transport, ATL og ITD, dagligt overtræder lovene ved ulovlig cabotage-kørsel, er branchen nået til et punkt, hvor nok er nok. Branchen kan ganske enkelt ikke bære mere, dels på grund af stadigt øgede omkostninger, dels på grund af den ublu form for konkurrence, dels med udsigt til de nye, omkostnings øgende kilometer-afgifter, som regeringen agter at indføre.

Forsamlingen opfordrer derfor Folketinget til snarest muligt, og i denne samling, at lave en ny forespørgselsdebat med det klare mål at opnå flertal for et forslag om at vedtage et midlertidigt cabotage-stop, som EU-Forordningen ifølge artikel 10 åbner mulighed for, når et helt erhverv er truet. Forsamlingen tager klart afstand fra, at politikerne i stedet for at handle i forhold til virkeligheden, er blevet et villigt redskab for dem, der ønsker fri og ukontrollabel cabotage. Sker det, vil resterne af den seriøst arbejdende danske vognmands-branche forbløde.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063