Miljørigtig aircondition til lastvogne baseret på spildvarme
Den svenske virksomhed ClimateWell vil bruge spildvarme fra motorer til at drive miljørigtige airconditionanlæg i lastbiler.
Potentialet er brændstofbesparelser på fire procent. Det skriver Ingeniøren.dk
Den svenske virksomhed ClimateWell vil udvikle et airconditionanlæg, der bruger spildvarme fra lastbilers motorer som energikilde.
Virksomheden er mest kendt for soldrevne airconditionanlæg, men nu skal solvarme altså erstattes af motorvarme. På den måde vil virksomheden reducere brændstofforbruget i lastbiler med op mod fire procent.
- Fire procent er rigtig meget. Lastbilproducenterne bruger milliarder af dollars på udviklingsprojekter, som optimerer motoren og sparer brøkdele af én procent, forklarer Karl Bohman, der er forretningsudviklingschef ved ClimateWell.
Næsten ubegrænset varmekildeHan mener, det er nærliggende for ClimateWell at kaste sig over lastbiler, for som han udtrykker det, så er der, ligesom med sollys, næsten ubegrænset adgang til varme i lastbiler i form af spildvarme fra motoren.
Airconditionanlægget bliver udviklet i samarbejde med lastbilproducenterne Volvo og Scania og aircondition-producenten Dometic.
Projektet har fået økonomisk støtte fra Energimyndigheten i Sverige, som har betalt cirka en tredjedel af budgettet. I alt er der afsat 15,3 millioner kroner og tre år til den første prototype, der skal være klar i 2014.
Erstatter batteridrevne systemerI dag anvendes typisk batteridrevne systemer – også hos Dometic.
- De batteridrevne systemer er begrænset af vægt, fordi det kræver store batterier, når man vil have meget kølekapacitet. Hvis du har en kølekapacitet på 1 kW, kan du i dag holde systemet kørende i 2 til 3 timer. Med 1,5 kW kan vi holde vores system kørende i 10 til 12 timer, hævder Karl Bohman.
Den helt store besparelse finder hovedsageligt sted, fordi chaufføren ikke længere behøver holde motoren i tomgang for at have airconditionanlægget tændt på rastepladser. I stedet kan han tænde for en langt mindre dieseltørstig brænder for at generere varme, når motoren ikke kører.
Derudover finder der også en besparelse sted under køreturen, fordi man ikke længere behøver motoren til at generere strøm, men kan udnytte overskudsvarmen som energikilde.
Et dyrt system
ClimateWells erkender, at anskaffelsesprisen er højere end ved de løsninger, der anvendes i dag. Men det opvejes angiveligt af besparelsen på brændstofregningen, der ifølge Bohman vil betale merinvesteringen på omkring to år.