23948sdkhjf

Smart tachograf på vej

For få uger siden enedes EU’s transportministre om rammerne for den ”smarte tachograf,” der i 2018 afløser den nuværende.

For få uger siden enedes EU’s transportministre om rammerne for den ”smarte tachograf,” der i 2018 afløser den nuværende.



Tachografen tjekker om køre-hvile-tids-reglerne bliver overholdt.

EU-Kommissionen er tilfreds med aftalen, og det samme er ITD’s chefkonsulent Lars Nielsen. Han har i flere år sat ITD’s holdninger på dagsordenen i Bruxelles.

- Det er et rigtig godt skridt, politikerne har taget. I mange år har tachografen reelt været et kontrolapparat. Nu bliver den også et værdifuldt redskab for chauffør og vognmand. Det er lige præcis det, ITD har arbejdet for i EU, siger han.

Den smarte tachograf er dog ikke helt over målstregen endnu.

- De kommende måneder skal EU-Parlamentet og Kommissionen nå et kompromis, men det ser meget positivt ud.

Lars Nielsen forklarer, at den smarte tachograf, som kører via GPS, bliver en god hjælper i dagligdagen for branchen.

Apparatet giver teknisk mulighed for adgang til alle data, og chaufføren kan se, hvor meget køretid han har tilbage, og hvilken pauseregel han skal bruge.

På vognmandens kontor kan disponenterne se de samme data og hurtigt beslutte, hvilken chauffør der har køretid nok til hvilke opgaver.

- Arbejdet bliver lettere for alle, og der er en stor gevinst på kontoen for effektivisering. Samtidig vil tachografen klart mindske muligheden for snyd med køre-hvile-tiden fra eventuelle brodne kar, lyder det fra Lars Nielsen.

ITD fortsætter sin politiske indsats frem mod indførelsen. Blandt andet gælder det nu om at få en så fordelagtig overgangsperiode som muligt, så vognmændene ikke skal ud og masseinvestere i nye tachografer 1. januar 2018.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078