Hul i Femern-forbindelsen
Dansk Erhverv og DI Transport er skuffet over sammenbruddet i de politiske forhandlinger om infrastrukturprojekter. ikke kunne nå et resultat i forhandlingerne om en ny Storstrømsbro.
Partierne på Christiansborg gik i går i tænkeboks, fordi de ikke kan blive enige om, hvorvidt en ny Storstrømsbro stil 3,6 milliarder kroner skal finansieres af infrastrukturfonden eller af de rejsende på Femern-forbindelsen.
Sammenbruddet betyder, at der kommer et potentielt hul i baneforbindelsen mellem Skandinavien og resten af Europa, lyder det fra Dansk Erhverv.
- Politikerne har ikke gjort deres arbejde her. Tilbage til forhandlingsbordet, siger chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk, Dansk Erhverv.
Storstrømsbroen skal sørge for, at milliardinvesteringerne i en ny bane fra Tyskland til Danmark og videre op i resten af Skandinavien giver mening. Hvis broen ikke fornyes, vil al transport mellem Skandinavien og det østlige Europa skulle over en enkeltsporet jernbane på en mere end 70 år gammel bro, som alle eksperter er enige om har en meget kort restlevetid.
- De togrejsende og speditørerne vil selvfølgelig vælge andre veje til markederne og en væsentlig forudsætning for Femern-forbindelsen vil dermed bortfalde. Det er meget langt fra rettidig omhu både fra regeringen og den borgerlige opposition. Samtidig lukkes vinduet for at få EU-støtte til projektet snart og det politiske fedtspil kan betyde et milliardtab for Danmark, siger Jesper Højte Stenbæk.
- Begge parter har fat i noget. Pengene fra infrastrukturfonden kan sikre en hurtig og dermed på sigt billigere finansiering. Til gengæld betyder det, at der umiddelbart vil være færre penge til andre projekter. Pointen er ikke, hvem der har ret. Pointen er, at man spiller hasard med et projekt til i alt 50 milliarder kroner samt en enorm gevinst for erhvervslivet og Danmarks økonomi generelt. Det er helt uacceptabelt, siger Jesper Højte Stenbæk.
Sorteper til erhvervslivetKritikken af politikernes manglende handleevne deles også i DI Transport.
- Sorteper ender hos erhvervslivet, som er dybt afhængige af mobilitet og infrastruktur. Forbedring af infrastrukturen er øverst på virksomhedernes ønskeseddel, og der er behov for en plan for investeringer i infrastruktur. Den skal rumme både udbygning af vejnettet og den øvrige trafikale infrastruktur. Hvis de offentlige udgifter prioriteres rigtigt, har DI vist, at det vil give plads til at investere 30 mia. kr. ekstra i infrastruktur frem mod 2020, siger branchedirektør Michael Svane. DI Transport og tilføjer:
- Uenigheden betyder, at nødvendige beslutninger forsinkes og udskydes. Vi skal have parterne tilbage til forhandlingsbordet.