Ingen dansk cabotage-stramning
DI Transport: Vi skal have bedre kontrol af cabotage.
Folketinget drøftede i dag et forslag fra Dansk Folkeparti om at fortolke EU’s forordning om cabotage som en karensperiode, hvor der skal gå syv dage mellem hver internationale tur, der giver anledning til at køre cabotage i Danmark.
Forslaget blev afvist af et bredt flertal i Folketinget, idet kun Dansk Folkeparti og Enhedslisten ville stemme for forslaget. Forslaget blev bl.a. afvist, fordi EU-Kommissionen har meddelt Transportministeriet, at dette ikke er foreneligt med forordningen.
Den vurdering ligger på linje med DI Transports vurdering.
- Vi har hele tiden lagt vægt på at vi holder os inden for EU-reglerne, så danske transportvirksomheder bliver mødt med de samme regler i hele EU og ikke 27 forskellige fortolkninger. Danmark har ikke en mere liberal fortolkning end i andre EU-lande. Vi har tvært imod de samme regler, der gælder i EU, udtaler Michael Svane, branchedirektør i DI Transport.
Transportministeren henviste til, at man havde øget kontrol indsatsen og nedsat et cabotageudvalg i Trafikstyrelsen, der skal bistår med at se på, hvordan man kan hjælpe politiet med at forbedre kontrollen, bl.a. ved at se på vejledningen. Ministeren lagde under debatten meget vægt på at finde en definition af international transport.
DI Transport bakker om den linje, som et flertal i Folketinget valgte at følge.
- DI Transport har støttet den tredobling af bøderne, som Folketinget vedtog i december sidste år. Vi har støttet den øgede politikontrol på vejene. Og vi deltager meget aktivt i arbejdet i cabotageudvalget, hvor vi er kommet med konkrete forslag til, hvordan vi kan hjælpe politiet med at kontrollere reglerne, og vi har også prøvet at komme med forslag til, hvordan en reel international transport kan defineres, siger Michael Svane, og uddyber:
- Der er grund til at rose regeringen for at fokusere på kampen mod ulovlig cabotage, og man behøver ikke være bange for at cabotageudvalget er en syltekrukke. Det er på ingen måde tilfældet.