23948sdkhjf

Stor bøderabat til polsk chauffør

Vognmanden fik til gengæld kærligheden og føle, da Politiet greb ind over for en ulovlig særtransport.

Vognmanden fik til gengæld kærligheden og føle, da Politiet greb ind over for en ulovlig særtransport.



Af Finn Bjerremand

Der blev ydet stor rabat i forhold til bødekataloget, da en polsk lastvognschauffør 1. august blev taget på fersk gerning i Midtjylland under udførelsen af en ulovlig særtransport, hvor der skete påkørsel af både en bro og et helleanlæg. TTN kan her efter at have fået aktindsigt i sagen afsløre at chaufføren slap med en bøde på i alt 1.000 kr.

Den polsk lastvognschauffør, der var fører af en specialtransport, påkørte en bro og et helleanlæg, da han var undervejs med en stor olietank til et nyt Haahr tankanlæg i Brande.

Vogntoget kilede sig først fast under bro, hvor det lykkedes chaufføren at bakke vogntoget fri, hvorefter han påkørte et helleanlæg.

Herefter blev Politiet tilkaldt og efter lidt forhandlinger fik det udenlandske vogntog Politieskorte frem til aflæssestedet i Brande, så der ikke opstod flere problemer undervejs.

Det viste sig, at det polske vognmandsfirma aldrig havde ansøgt om nogen tilladelse til udførelse af særtransporten med det meget omfangsrige gods, som bl.a. var meget højt og bredt. Desuden var det nødvendige advarselsudstyr også mangelfuldt, ligesom der manglede skilte med tekst om overdimensioneret last.

Overtrædelsen udløste en straksbøde fra Politiet for manglende særtilladelse, manglende afmærkning af vognen, og manglende rotorblink. Chaufføren betalte efter økonomisk hjælp fra en større autovirksomhed i området, bøden på stedet, som Midt- og Vestjyllands Politiet efterfølgende ikke ønskede at oplyse størrelsen på.

Aktindsigt

Derfor søgte TTNs redaktion om at få aktindsigt i sagen. Det resulterede i et afslag, med henvisning til at sagen ikke var afsluttet, selv om bøden var udstedt på stedet og betalt med det samme.

Den 24. oktober søgte TTN atter aktindsigt i sagen under henvisning til at sagen nu måtte være afsluttet, og at det ville være fint at få afdækket at der ikke sker nogen forskelsbehandling af danske og udenlandske chauffører.

Allerede en uge efter blev det meddelt fra Midt- og Vestjyllands Politi at anmodning om aktindsigt var imødekommet, dog ved gennemsyn, så TTNs redaktion måtte besøge en midtjysk politistation for at se sagens akter.

Her viste det sig, at alle fordomme om positiv særbehandling af udenlandske chauffør gik i opfyldelse. Det fremgik at chaufføren slap med at betale en bøde på blot 1.000 kr. for at have udført særtransporten uden at have en gyldig særtransporttilladelse, selvom de fremad og bagudrettede afmærkningslys ikke var funktionsdygtige og der ikke var noget skilt med teksten Convoi Exceptionel på vogntoget.

Hvis en dansk chauffør havde forårsaget et tilsvarende uheld og forseelse, vil der nok have været tale om en bøde på mindst 3.000 kr. alene for den manglende særtransporttilladelse og dertil kommer bøder for de øvrige tekniske mangler. Påkørslen af broen ville nok også være blevet takseret til ca. 2.500 kr. i bøde til en dansk chauffør.

Vi har på TTNs redaktion kendskab til danske chauffører der på grund af en let påkørsel af en bro, som har fået tre års betinget frakendelse af førerretten med krav om ny køreprøve samt et bødeforlæg, som i alt med ny køreundervisning m.v. for chaufføren alene er rendt op i 25.000 kr.

Til gengæld har den polske vognmand, der udførte den ulovlige særtransport til Brande, fået en bøde på 18.000 kr. for de samme overtrædelser som chaufføren, så der har uden tvivl ikke været meget overskud i den transport for den polske vognmand.

Undren hos faglig organisation

- Det kan undre os at en chauffør kan slippe med 1000 kr. i bøde for sådan noget, når vi ved hvordan danske chauffører bliver afregnet for noget tilsvarende. Det plejer at være at en tredjedel til chaufføren, siger faglig sekretær hos 3F Transport, Logistik og Byg i Århus, Ole Thorup.

Det må være en eller anden lokal patrulje, der er kommet til stede, som har udmålt denne bøde. Men det lyder meget passende med bøden til vognmanden.

- Nogen gange bliver sådan noget lempet ud over kanten, fordi de lokale ikke er klædt ordentlig på til at håndtere sådanne sager, og derfor glæder vi os til at der kommer flere lokale afdelinger af tungvognspolitiet, slutter Ole Thorup.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063