Storstrømsbro i farezonen
Dagen før de afgørende forhandlinger om en ny Storstrømsbro tyder alt på, at beslutningen om det vitale forbindelsesled på fremtidens faste jernbaneforbindelse til Tyskland ender med at blive udskudt på ubestemt tid.
Der var ellers lagt op til en hurtig og effektiv beslutningsproces, da regeringen i sit finanslovsforslag i august formulerede sin ambition om at hæve knap 4 mia. kr. i Infrastrukturfonden til at finansiere den nye bro over Storstrømmen.
Her knap tre måneder senere er situationen gået fuldstændig i hårdknude, skriver Ingeniøren.
I går, sendte trafikordførerne fra hhv. Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance således et brev til transportminister Henrik Dam Kristensen (S), hvori oppositionen afviser alle muligheder for at komme regeringen i møde.
Striden handler om, hvilken pengekasse der skal levere de præcis 3,9 milliarder kroner til anlægsprojektet.
Trafikordførerne er rasende over, at Henrik Dam Kristensen i deres øjne har forsøgt at fjerne bro-pengene fra en lang række påtrængende vejprojekter og derudover forsøgt at ’kuppe’ den normale beslutningsproces på trafikområdet ved at præsentere finansieringsmodellen som en 'take it or leave it'-løsning under finanslovsforhandlingerne.
»En uartighed,« siger Venstres trafikpolitiske ordfører, Kristian Pihl Lorentzen om transportminister Henrik Dam Kristensens fremgangsmåde i sagen.