CPH har fortsat vokseværk
Den internationale trafik trækker fortsat væksten i Københavns Lufthavn i oktober, hvilket var medvirkende til, at passagertallet i lufthavnen rundede 2,1 mio. – en vækst på 2,3 procent.
År til dato er passagertallet steget med 3,0 procent. Udenrigstrafikken i Københavns Lufthavn steg med 4,1 procent i oktober, og transfertrafikken steg med 8,1 procent. I alt rejste 2.101.931 igennem Københavns Lufthavn.
Københavns Lufthavn præsenterede i marts i år strategien ”World Class Hub”, som handler om at blive det mest attraktive trafikknudepunkt i Nordeuropa. Et game, hvor konkurrenterne er en mastodont som Amsterdam, den stærkt forsinkede og endnu ikke åbnede Berlin Brandenburg lufthavn samt Helsinki. Og indtil videre er det gået Københavns vej. År til dato er den interkontinentale trafik steget 11,1 procent, og antallet af nordiske, baltiske og polske passagerer, der transfererer til de interkontinentale flyruter er steget med 12,6 procent.
Og det er ikke bare sammenlignet med de nordeuropæiske konkurrenter, at kadencen er højere i Kastrup.
- Kigger vi ud i Europa har vi i år haft højere vækst end trafikknudepunkterne i Amsterdam, Paris, London, Bruxelles, Zürich og München. Det betyder, at vi har styrket vores position som knudepunkt, hvilket har stor betydning for tilgængeligheden til og fra Danmark, og dermed for samfundsøkonomien, siger Thomas Woldbye, adm. direktør i Københavns Lufthavn til check-in.dk..
Lufthavnsdirektøren skæver da også til hvad der sker i SAS i disse dage. Det kriseramte skandinaviske luftfartsselskab står for mere end 40 procent af trafikken i Københavns Lufthavn. Og uden SAS vil Københavns Lufthavns strategi lide et alvorligt knæk.