Lad være med at pille ved Femer-finansieringen
Kommentar af Ebbe Frahm, bestyrelsesformand, Business LF (Lolland-Falster, red.)
Alle er klar over, at der skal bygges en ny Storstrømsbro.
Uden Storstrømsbro er den kommende Femern Bælt-forbindelse ikke nær så meget værd. Men lige så klart bør det være, at der er tale om to forskellige projekter. Storstrømsbroen er et stykke national dansk infrastruktur, Femern Bælt-forbindelsen er et fælles dansk-tysk projekt af stor international betydning.
Det har været svært at få alle de nødvendige parter med om bord i det internationale projekt - det er ingen hemmelighed. Men nu er det på plads, og derfor er det afgørende, at der ikke pilles ved forudsætningerne. Hvis den danske part falder for fristelsen til at prøve at få broen ind under Femern Bælt-forbindelsen, åbnes der for, at andre interessenter også får ideer. Og så er finansieringsforudsætningerne ved at smuldre. Det er ikke noget godt signal til dem, der skal komme med pengene til sin tid.
Når nu pengene til en ny Storstrømsbro skal findes i Danmark, er det måske ikke nogen dårlig idé at kaste et blik på infrastrukturfonden. Det var jo tanken med den, da den blev skabt i 2008, at den skulle finansiere de kommende års betydelige investeringer på trafikområdet.
Så vidt jeg er orienteret, bliver de nye jernbanesignalanlæg, som er under projektering, meget billigere end beregnet. Det ligner da næsten en gave fra forsynet. Og hvis Storstrømsbroen virkelig kan fås for 3,9 milliarder, og hvis tilbageløbet fra signalerne virkelig løber op i op mod otte milliarder, så er der oven i købet penge til overs til andre ting. Men selv uden signalpenge falder en ny bro klart ind under formålet med den fremsynede fondsdannelse.
"Ikke rør' ved den rosin !", lyder formaningen i julesangen. Her fra Business LF vil vi gerne stemme i med et: Ikke pille ved Femer Bælt-finansieringen. Og vi vil gerne have alle partier i trafikforligskredsen med i koret. Der står alt for meget på spil for os på Lolland-Falster og for hele Danmark.