23948sdkhjf

Nye tavler skal hjælpe på motorvej

Pendlerne på Køge Bugt Motorvejen får nu en hjælpende hånd til at komme nemmere og mere sikkert gennem de kommende års vejarbejde.

Pendlerne på Køge Bugt Motorvejen får nu en hjælpende hånd til at komme nemmere og mere sikkert gennem de kommende års vejarbejde.



Vejdirektoratet sætter henover efteråret en række supplerende variable tavler op på motorvejen mellem Greve S – Solrød S, hvor motorvejen skal udbygges fra 6 til 8 spor.

Tavlerne vil fra foråret informere bilisterne om uheld, kø og rejsetid på strækningen og som noget nyt på strækningen gør det muligt aktivt at ændre på den tilladte hastighed for at skabe et bedre flow i trafikken.

Erfaringer med et lignende system på udbygningen af Motorring 3 viser, at trafikken flyder bedre på stærkt trafikerede veje ved hjælp af disse styrings- og informationssystemer. Der kører dagligt op mod 100.000 biler i døgnet på Køge Bugt Motorvejen, og vejen er allerede i dag overbelastet på strækningen mellem Greve og Køge.

- Når vi kan give information om rejsetid, regulere hastigheden og advare om kø, så opnår vi, at trafikstrømmen flyder bedre og mere sikkert, siger Preben T. Pedersen, der er projektleder for udbygningen af Køge Bugt Motorvejen.

En mere flydende trafik giver også færre pludselige opbremsninger og dermed færre uheld.

- Her er udbygningen af Motorring 3 et godt eksempel. På trods af vanskelige forhold for bilisterne lykkedes det i arbejdsperioden, bl.a. ved hjælp af ITS, at opnå halvt så mange personskadeuheld, som man normalt oplever ved vejarbejder uden ITS. Her oplever vi jo typisk dobbelt så mange uheld med personskade som før vejarbejdet, siger Preben T. Pedersen.

ITS står for Intelligente Transport Systemer, som er en fælles betegnelse for de systemer, der udnytter IT og anden ny teknologi til styre og overvåge trafikken samt informere trafikanterne om de trafikale forhold.

Tavlerne på Køge Bugt Motorvejen bliver placeret på galgemaster og Preben T. Pedersen forventer, at tavlerne er sat op i løbet af efteråret 2012, således at systemet kan testes i løbet af vinteren og tages i drift i påsken 2013. Tavlerne vil være i funktion indtil 2016, hvor udbygningen forventes færdig. Derefter bliver de afmonteret.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063