Konkurrenceevnen skal forbedres
Vognmandsorganisationen ITD holdt i går sit sidste åbne vognmandsmøde i år, det 7. i rækken, som blev afholdt på Hovborg Kro i Sydvestjylland.
Hovedbudskabet var ikke til at tage fejl af. Der skal fokuseres på konkurrenceevnen, som er blevet meget forringet de sidste fem år, og ambitionsniveauet fejler ikke noget.
- De danske vognmænd skal være blandt Europas førende nationer inden for feltet vejtransport, siger adm. direktør hos ITD, Jacob Chr. Nielsen.
- Ingen tvivl om, at der er hårde tider for rigtige mange transportvirksomheder, men vi ved også at prognoserne siger at der vil komme en stigning i godsmængden på 80 % frem mod 2050. Rigtig meget gods vil i fremtiden blive transporteret med andre transportformer, men der vil også være muligheder for danske lastbiler med danske chauffører.
ITD imod fri cabotage- Selv om vi i ITD er imod fri cabotage, så er der nok ikke nogen chance for at EU's indre marked bliver rullet tilbage og i stedet vil cabotage nok blive liberaliseret endnu mere inden for en overskuelig fremtid, uanset hvad vi siger og hvad vore danske politikere måtte sige. Det kommer fra EU, hvor det er en vigtig hjørnesten i det indre marked.
For at kunne klare de fremtidige krav har ITD en fempunktsplan, der som første punkt har ønsket om fri aftaleret om løn og ansættelsesforhold, hvilket betyder at ITD vil kæmpe for at få fjernet godskørselslovens § 6 stk. 3, der foreskriver at der skal aflønnes efter aftalt overenskomsten uanset hvor lang tids anciennitet chaufføren måtte have.
I stedet vil Jacob Chr. Nielsen have indført en form for mindsteløn og derudover må virksomhederne selv aftale med de ansatte hvad lønnen skal være.
- De er de bedste til at gøre det, og så kan de gode chauffører måske få en højere løn, mens nybegyndere muligvis må starte på et lavere niveau. I dag er der monopol på overenskomsterne og det er ikke godt. Lidt konkurrence vil være sundt og få chaufførerne til at blive skarpere, lige som mange vil gøre mere for at dygtiggøre sig.
Et af punkterne er også at der skal være rimelige proportioner i bøder og sanktioner.
- Retssystemet svigter. Der er både vognmænd og chauffører, som betaler bøder for forhold som de mener de ikke er skyldige i, men hvor de ikke magter at tage en retssag. I mange andre tilfælde er der slet ikke nogen sammenhæng mellem bødens størrelse og forseelsens karakter. Mange af forseelserne som automatisk bliver karakteriseret som alvorlige har måske slet ikke haft nogen som helst betydning for trafiksikkerheden og bødestørrelser og frakendelser er derfor tit helt ude af proportion, siger Jacob Chr. Nielsen.
ITD vil også have enkle afgiftssystemer, og er bestemt ikke tilfreds med den planlagte km-afgift. Afgiften burde i stedet lægges på varerne, og afgifterne bør være enkle og gennemskuelige så det er til at administrere for vognmændene, der skal sende afgiften videre til kunderne.
- Vi vil dog kæmpe med næb og klør mod denne afgift, siger Jacob Chr. Nielsen.