Debat med fredelig tone mellem DTL og ITD
Det var en meget fredelig debat, da adm. direktør Erik Østergaard fra DTL og adm. direktør Jacob Chr. Nielsen fra ITD i aftes mødtes til et debatmøde på Hovborg Kro, som var arrangeret af Ribe Amts Vognmandsforening.
Begge direktører præsenterede deres programmer og planer for fremtiden, og der afspejlede sig faktisk flere forhold som samler end forhold der skiller mellem de to organisationer.
De to organisationer er måske kommet tættere på hinanden på cabotage-området, selv om det er her de store forskelle fremtræder mere tydeligt.
- Det er glædeligt at det er lykkedes at få afsat midler på finansloven til bekæmpelse af ulovlig cabotage, sagde Erik Østergaard.
Jacob Chr. Nielsen, der igen benyttede lejligheden til at slå helt fast, at ITD ikke går ind for fri cabotage, kvitterede for at det er lykkedes bl.a. takket være en stor indsats fra DTL, at få afsat et stort beløb på finansloven til bekæmpelse af ulovlig cabotage.
- Vi går ind for at dem der kører ulovlig cabotage skal findes og straffes. Men selv om vi får fjernet hver eneste ulovlig cabotagetransport i Danmark, så ændrer det ikke på det forhold, at vi ikke kan konkurrere med vognmænd fra andre EU-lande, og her taler jeg ikke om vognmænd fra Syd- og Østeuropa. Nej vi har et omkostningsniveau der er væsentlig højere end vognmændene i vore nære nabolande Sverige og Tyskland, som vi slet ikke kan konkurrere med, slog Jacob Chr. Nielsen fast.
Der skal gøres noget ved konkurrenceevnen og ITD vil derfor arbejde for at få fjernet lønmonopolet med § 6 stk. 3 i Godskørselsloven, som foreskriver aflønning efter en bestemt overenskomst.
- Det er det eneste erhverv jeg har hørt om der har sådanne forhold, og jeg vil kæmpe meget for at få den regel væk, så vognmænd og chauffører i stedet selv kan aftale lønnen, siger Jacob Chr. Nielsen og tilføjer:
- Der bør selvfølgelig være en form for mindsteløn.
SømandsskatUnder debatten blev der nævnt forslag om at indføre en form for sømandsskat i transportbranchen.
- Sømandsskat er ønsketænkning. Det kunne være sket for 15 år siden, men ikke i dag hvor staten har brug for pengene og det derfor vil være umuligt at få det finansieret. Hele eksportkørslen er forsvundet sagde, Erik Østergaard.
Direktøren vil dog sammen med de øvrige nordiske vognmandsorganisationer i NLA (Nordic Logistik Association) have rullet cabotagereglerne tilbage, så man udenlandske lastvogne ikke kan køre ind i et EU-land som Danmark og køre tre cabotageture, hvorefter de igen kan forlade landet for straks efter at komme igen og køre tre ture mere. Vognmandsorganisationer i de øvrige nordiske lande betragter det nemlig også som et problem og i andre EU-lande som både Tyskland og Frankrig er man også begyndt at opfatte cabotage som et livstruende problem, der skal gøres noget ved.
Erik Østergaard vil også arbejde på at varevogne under 3500 kg totalvægt og traktorer kommer ind under godstransportloven.
- Det er jo ikke den lille blå Ferguson de kører med i dag. Det er store traktorer med store påhængskøretøjer som kører med høje hastigheder, sagde Erik Østergaard, der også kunne fortælle at han ofte tager problemstillingen op med transportminister Henrik Dam Kristensen.
Jacob Chr. Nielsen vil gerne være med til at gøre noget ved disse forhold, men opfordrer til at man analysere problemstillingen grundig og derefter tager beslutninger ud fra fakta.
Km-skatten kommerKm-skatten er på vej til de danske vognmænd og Erik Østergaard kunne i sin korte redegørelse ikke skjule sin utilfredshed med denne skat, der ikke har noget med miljø eller lignende at gøre.
- Hvorfor ikke bare kalde det for en skat, for det er det det er, sagde Erik Østergaard som også kunne fortælle at størrelsen på afgiften nok vil blive afhængig af lastvognens miljøklasse.