Vognmandsbranchen skal stå sammen
ITD’s direktør rækker nu hånden frem til DTL og andre interesse-organisationer i transportbranchen - DTL-formand svarer.
- En samlet front fra vejtransportbranchen er en kæmpe fordel, når vognmændenes sager er på bordet hos politikere, embedsfolk og pressen, siger adm. direktør i ITD, Jakob Chr. Nielsen.
- Jeg er ikke i tvivl om, at vognmændenes maver knurrer efter et nært samarbejde mellem transportbranchens organisationer. Den sultne lyd har ikke været til at overhøre ved de foreløbigt seks åbne vognmandsmøder, ITD har holdt over hele landet de seneste tre uger.
- Organisationerne er enige på de fleste områder: Modulvogntog, skatter og afgifter, dyretransporter, effektiviseringer, miljøtiltag, infrastruktur og så videre. Selv på det omstridte cabotage-område er der ikke de store forskelle, når det kommer til reel politisk handling, mener Jakob Chr. Nielsen.
- Der skal naturligvis være en debat om de emner, hvor der er uenighed. Men mon ikke vi kunne håndtere den debat bedre og mere elegant, hvis udgangspunktet altid var fakta og fællesskab?
- I dag kan det ind imellem virke som om, at udgangspunktet snarere er behovet for at vise, hvor anderledes og slagkraftig den ene organisation er frem for den anden.
- Vi er klar, og jeg garanterer en ting: ITD vil de kommende år arbejde for at sikre branchen en fælles stemme.
DTL er skeptisk: Man er, hvad man gør - ikke hvad man sigerDTL fastholder sin holdning fra i foråret - det skriver formand Jørgen Egeskov i en kommentar:
- I disse dage går bølgerne højt i pressen om dyb splittelse mellem transportbranchens organisationer, hvorved der hentydes til ITD og DTL. Det fremgår også, at ITD vil fællesskabet og enhedsorganisationen i højere grad end nogensinde før. ITDs samarbejde med DTL har dog gennem tiderne været noget svingende, hvor man den ene gang var ude, den anden gang inde i fællesskabet i hovedorganisationen.
I starten af 1990’erne brød det daværende FDE med hovedorganisationen Danske Vognmænd. Så kom der en kort periode sidst i samme årti, hvor en mulig fusion til en enhedsorganisation faldt på gulvet af grunde, som ikke er aktuelle i dag. ITD blev i stedet én specialforening i DTL blandt DTLs øvrige 32 lokal- og specialforeninger under hovedorganisationen. Fællesskabet varede frem til 1. juli 2007, hvor ITD igen valgte at træde ud af fællesskabet i DTL og stå alene.
Det er vigtigt for DTL at slå fast, at vi respekterer ITD som selvstændig forening. Vi har på en række områder et ganske udmærket samarbejde med ITD, ligesom vi har det med mange andre organisationer om fælles mærkesager, der er med til at lægge pres på det politiske system. Vi må også konstatere, at vi på en række centrale erhvervspolitiske områder – som for eksempel cabotagekørsel, liberaliseringen af markedsadgangen, overenskomster og overenskomstkravet i godskørselstilladelsen, obligatorisk vognmandsuddannelse, og regulering af godstransport med biler under 3.500 kg – på nuværende tidspunkt er grundlæggende uenige med ITD.
ITDs nyligt erklærede hensigt om at samle branchen trods foreningens tidligere brud med fællesskabet er sympatisk, men dette kan bedst ske ved, at ITD igen søger om at blive en del af den hovedorganisation, som er der i forvejen. At være med i en hovedorganisation betyder ikke, at man får mundkurv på. I DTL er der også plads til meningsforskelle, men det er klart, at der skal findes en fællesnævner over for det politiske system, siger DTLs formand Jørgen Egeskov.