Mere trafiksikker løsning for særtransporter på Storebælt
Efter to trafikulykker i august og oktober ser der nu ud til at være en løsning på vej, som mindsker risikoen for følgebilerne mod alvorlig påkørsler bagfra under eskorteopgaver på Storebæltsbroen.
Den nye procedure på Storebælt betyder at alle særtransporter, der skal passere Storebælt med lav hastighed fremover ledsages af en såkaldt TMA-vogn, der er en specialopbygget lastvogn med buffere, beregnet til at tage af for evt. påkørsler.
TMA-vognen vil køre bag ved følgebilen og særtransporten. Ledsagervognen fra Storebæltsbroen, som tidligere kørte foran særtransporten og styrede hastigheden, fjernes, så vognmanden ikke vil blive pålagt yderligere omkostninger udover dem der allerede er der i dag. Fremover varetages styringen af hastigheden fra TMA-vognen.
Vækker begejstringHos specialtransportøren Torben Rafn & Co. A/S er man meget glad for den nye ordning.
- Vi er også glade for at Torben Rafn sammen med Storebæltsforbindelsen har handlet hurtigt og effektivt for at få den nye løsning. Vore medarbejder som den 6. november kl. 22 var de første til at prøve den nye TMA-følgebils ordning var meget tilfredse med løsningen, siger adm. direktør Torben Grodt Pedersen, fra Torben Rafn & Co. A/S til TTN.
- Denne sag fortæller hvor hurtigt og fleksibelt to virksomheder kan løse et alvorligt problem – når blot vi arbejder sammen, siger direktør Torben G. Petersen.
Ved den seneste ulykke på Storebælt kom en af virksomhedens chauffører alvorligt til skade.