ATL: Skal godskørselsloven skrives om
Visse organisationer i vognmandsbranchen tordner imod godskørselslovens § 6, stk. 3.
Statskommunisme, monopol og urimelig konkurrence er nogle af de begreber, der er blevet hæftet på reglen. Men spørgsmålet er, om det er en del af løsningen eller en del af problemet at fjerne godskørselslovens § 6, stk. 3.
Kort fortalt indebærer godskørselslovens § 6, stk. 3, at alle vognmænd skal give deres ansatte løn- og arbejdsvilkår, der svarer til niveauet i de toneangivende overenskomster som eksempelvis ATL-overenskomsten.
Kritikerne af godskørselslovens § 6, stk. 3 hævder, at reglen har som konsekvens, at vognmændene er nødt til at give nyuddannede og erfarne chauffører den samme løn, fordi det er lovpligtigt at følge overenskomsten. Derudover henviser man til, at reglen sætter den normale danske arbejdsmodel ud af kraft, fordi lovgiver gennem godskørselsloven blander sig i lønfastsættelsen.
- Godskørselsloven er en anomali i den danske lovgivning, og jeg er enig i, at den fastsætter en vis minimumsaflønning, men at den danske arbejdsmarkedsmodel er sat ud af kraft, er jeg ikke enig i – den danske arbejdsmarkedsmodel eksisterer i bedste velgående, siger branchedirektør i ATL Anne Windfeldt Trolle.
- Godskørselslovens § 6, stk. 3 har i henhold til lovbemærkningerne to overordnede formål. For det første skal den bidrage til udviklingen af sunde konkurrencevilkår, således at vognmænd, der står uden for overenskomst, ikke opnår en konkurrencemæssig fordel ved at aflønne på et lavere niveau end vognmænd, der er omfattet af en overenskomst. For det andet fremmes færdselssikkerheden, fordi vognmændene skal leve op til de arbejdstidsregler, der er fastsat i de pågældende overenskomster.
- Derudover har reglen den afledte konsekvens, at den sikrer, at chauffører i Danmark aflønnes, således at de kan leve et nogenlunde værdigt og anstændigt liv. Det mener jeg er væsentligt. Det vil ikke være sundt for den danske vognmandsbranche, hvis chauffører kan aflønnes med 10 kr. i timen og køre lastbil 20 timer i døgnet. Det vil sætte sikkerheden og tilliden til vognmandsbranchen over styr.
- Det skal tilgengæld være muligt at betale en erfaren og dygtig chauffør en højere løn end en nyuddannet og knap så dygtig chauffør, ligesom det skal være muligt indenfor overenskomstens rammer at belønne engagerede og energiske chauffører, der får gode idéer, som forbedrer virksomhedernes bundlinje. Derfor har ATL sammen med 3F ved de sidste overenskomstforhandlinger aftalt, at vi skal modernisere lønsystemerne i overenskomsten, så der bliver en bedre sammenhæng mellem den enkeltes løn, dygtighed, erfaring, uddannelse og indsats. Arbejdet er allerede begyndt, og vi vil i ATL gøre vores til, at fremtidens overenskomst gør det muligt at differentiere lønnen uden at den samlede lønudgift forøges.
Jeg mener, at det er muligt indenfor overenskomstens rammer – og uden at afskaffe godskørselslovens værn – at sikre en konkurrencedygtig, fleksibel og differentieret aflønning samtidig med, at chaufførerne sikres mulighed for at føre et værdigt og anstændigt liv. Det er det, ATL vil arbejde for, siger Anne Windfeldt Trolle.