23948sdkhjf

Miljøzoner er ikke for P-vagter

Undersøgelser foretaget af Kjøbenhavns Vognmandslaug viser, at udenlandske køretøjer har nærmest frit spil, når det gælder kravet om dokumentation for overholdelse af miljøzonereglerne.

Undersøgelser foretaget af Kjøbenhavns Vognmandslaug viser, at udenlandske køretøjer har nærmest frit spil, når det gælder kravet om dokumentation for overholdelse af miljøzonereglerne.



- Det er igen et eksempel på de meget konkurrenceforvridende vilkår, som dansk vognmænd udsættes for. Nu skal vi ikke kun konkurrere på arbejdsløn, nu skal vi også konkurrere på bøder. På den måde medvirker staten indirekte til at flytte job fra Danmark, Siger Oldermand i Kjøbenhavns Vognmandslaug Jørgen K. Jensen.

- Vi har forståelse for nødvendigheden af miljøzonerne. Vores medlemmer har foretaget meget store investeringer for at leve op til miljøkravene i en tid, hvor det i forvejen er vanskeligt at få en god forretning i transportbranchen. Vi har derimod ikke megen forståelse for, at P-vagterne på deres egen nidkære kontrolmåde finder alle danske biler, men som vores undersøgelse viser, i stor udstrækning lader udenlandske køretøjer passere gennem deres net. Vi må have P-vagterne til at koncentrere sig om det de er gode til, nemlig at tjekker ulovlig parkerede biler, og så lade politiet foretage den nødvendige miljøkontrol af de tunge køretøjer. De har magtmidlerne til at tilbageholde et udenlands køretøj til bøden er afregnet. Dermed slipper politiet for en stor og tidskrævende såkaldt ”efterforskning” og der er igen skabt lighed for loven”.

En del af problemet kunne måske løses ved at finde ensartede regler for alle lande i EU på miljøzoneområdet. Herunder en fælles mærkning af køretøjer og fælles standard for kontrol.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.103