Ryanair har fået større udgifter
Ryanair gør en stor dyd ud af at kalde sig Europas eneste ultralavprisselskab.
Men øgede afgifter i Italien og Spanien, hvor Ryanair har en stor del af sine operationer, betyder, at selskabet må notere sig, at enhedsomkostningerne stiger.
Således steg enhedsomkostningerne fraregnet brændstofudgifter med to procent i første halvår af i år i forhold til samme periode sidste år. Og selskabet forventer, at trenden fortsætter i 2013.
Ryanairs omsætning i første halvår var 28,8 mia. kroner. Det er en fremgang på 15 procent. Det gav et resultat før skat på 5,5 mia. kroner. En fremgang på 10 procent. I alt 48 mio. passagerer gik ombord på Ryanairs Boeing 737-800 fly. Det er en fremgang på syv procent. I forbindelse med regnskabet udbetaler selskabet et ekstra udbytte til aktionærerne på i alt 3,6 mia. danske kroner.
Irerne har i alt 298 ens Boeing 737-800 fly. Men ligesom sidste vinter, så vælger selskabet at sætte 80 fly på jorden henover vinteren. Det skyldes en kombination af høje brændstofpriser, faldende efterspørgsel samt øgede afgifter i Spanien og i London Stansted lufthavnen.