Sydbank tvivler på varige ratestigninger på tankmarkedet
Tankskibsrederierne kunne noterer væsentlige stigninger i rateniveauet i oktober – men analytikere i Sydbank tror ikke den højere rateniveau er langtidsholdbart.
Tankskibsraterne steg i alle segmenter i oktober. Den positive udvikling for de hårdt prøvede tankskibsrederier er blandt andet hjulpet på vej af et stærkere vintermarked, vedligeholdelseslukninger på en række raffinaderier og endelig orkanen Sandy.
Men Sydbanks analytikere tvivler på det nuværende rateniveau holder i længere tid. Det fremgår af bankens ShippingNyt.
Når det gælder tørlastmarkedet noterer analytikerne, at capesize-raterne steg væsentligt i oktober til omkring 18.000 USD pr. dag, hvilket anses for et acceptabelt niveau. Mindre tørlastskibe kæmper dog fortsat med tabsgivende rater. Sydbank venter dog at fragtraterne vil ligge under 2011-niveau i hele 2012. Tørlastrederierne forventes i bedste fald at skulle kæmpe med overkapacitet langt ind i 2013 og dermed vil uholdbare fragtrater formentlig præge markedet en rum tid endnu.
Når det gælder container-markedet, så forudser Sydbank, at rederierne må kæmpe med fortsat ratepres, selv om det aktuelt er lykkedes at få raterne op på et profitabelt niveau på vigtige ruter.
- Rateforhøjelserne på Asien-Europa er gennemført med pæn succes, men markedsbalancen er skrøbelig, og vi frygter at den næste ratebevægelse bliver nedad, skriver analytikerne og henviser til at tilgangen af ny tonnage overstiger den tonnage, som containerrederierne aktuelt har oplagt.