23948sdkhjf

Stadig problemer med køre-hviletid

Nye tal, DR har fået fat i, viser, at antallet af grove overtrædelser af køre- hviletidsreglerne er eksploderet – mens ITD tager fejlene i opløbet.

Nye tal, DR har fået fat i, viser, at antallet af grove overtrædelser af køre- hviletidsreglerne er eksploderet – mens ITD tager fejlene i opløbet.



I 2011 stod lastbilchauffør Lars Johansson frem i DR-programmet Bag facaden og afslørede en branche, hvor der i stor stil bliver snydt med køre-hviletids reglerne. Lovbrud der i værste fald fører til trafikdrab, fordi chaufførerne har været trætte og uopmærksomme efter mange timer bag rattet.

I dag fortæller han om de store konsekvenser det fik, at han afslørede sin egen branche.

- Jeg fik sms-trusler, jeg fik telefontrusler, og jeg er blevet truet, når jeg har været ude at handle i byen, fortæller Lars Johansson.

Efter afsløringerne blev Lars Johansson sygemeldt, og han har siden forsøgt at finde et nyt job.

- Jeg har søgt mange chaufførjob rundt omkring. For det meste får jeg bare at vide, at jobbet er gået til en anden, men jeg har også fået at vide, at de ikke vil ansætte en stikker i firmaet, siger Lars Johansson.

Og problemet fortsætter, oplyser DR.

Nye tal fra Rigspolitiet taler sit tydeligt sprog. Statistikken viser, at antallet af kontroller er øget. Men samtidig viser aktindsigten, at der er sket en markant stigning i antallet af overtrædelser, hvor køre-hviletidsreglerne er overtrådt med mere end 30 procent - de såkaldt grove overtrædelser.

Bag Facaden har søgt aktindsigt hos Rigspolitiet - og den viser, at der i 2008 var seks sager - men i 2011 fangede politiet lastbilchauffører i at bryde reglerne hele 458 gange. De foreløbige tal for 2012 viser, at stigningen fortsætter.

Rystet politiker

Og tallene ryster Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorenzen:

- Det værste er jo, at man fuldstændig tilsidesætter hensynet til medtrafikanter og deres sikkerhed. Det er dybt forkasteligt.

Derfor vil Venstres trafikordfører nu indkalde justitsministeren og transportministeren til hastemøde.

Han mener, at chauffører, der bryder reglerne, skal have en langt større bøde end i dag - og have frataget kørselstilladelsen for de mest grove overtrædelser.

Tag fejlene i opløbet

ITD har investeret et anseeligt millionbeløb i at tilbyde vognmændene gratis elektronisk opbevaring af deres køre-hvile-tids-data.

Oveni modtager vognmændene hver måned en komplet oversigt over eventuelle overtrædelser og fejl på hver eneste lastbil. Rapporterne bruger vognmændene til at tage fejlene i opløbet.

I dag holder ITD’s system styr på køre-hvile-tiden for mere end 350 virksomheder og 4.000 lastbiler. Antallet af køre-hvile-tids-fejl per lastbil var 5,0 i december 2011, da ordningen startede. I marts 2012 dalede tallet til 3,4 fejl per lastbil, og i august 2012 var antallet af fejl per bil helt nede på 2,9.

Antallet af overtrædelser per ti køretimer er 0,29 i seneste statistik.

Langt de fleste af fejlene er små fejl på få minutter, fejlindtastninger og så videre. Andelen af såkaldte ”mindre fejl” er 71 procent. Definitionen af ”mindre fejl” stammer fra EU. Kun et fåtal af fejlene vil være bødegivende i en officiel virksomhedskontrol.

- Reglerne på området er komplicerede, og 100 procent fejlfri kørsel er næsten ikke menneskeligt muligt. Men derfor har branchen alligevel et klart ansvar for at bekæmpe fejlene. Det ansvar tager vi alvorligt, og det er baggrunden for, at vi valgte at lancere vores service i 2011. Nu er vi meget glade for at se, at udviklingen går den rigtige vej, siger ITD’s adm. direktør Jacob Chr. Nielsen.

Udover at vognmændene hver måned får tilsendt en samlet rapport over alle fejl og overtrædelser, som er registreret af bilernes digitale kontrolapparater, kan den enkelte chauffør også få en rapport over sine egne fejl.

- Rapporterne giver overblik i virksomhederne og synliggør fejl og sjusk for både vognmand og chauffører. Vi oplever en enorm vilje hos medlemmerne til at holde fejlene nede. Heldigvis viser erfaringen jo, at antallet af fejl ryger kraftigt ned, så snart vognmændene får de rigtige værktøjer til at styre køre-hvile-tiden, siger Jacob Chr. Nielsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078