Ekspert: For store forventninger til naturgas
Mens politikerne er på vej med de første millioner til opbygningen af en infrastruktur til naturgas som brændstof i busser og lastbiler, advarer en ekspert mod at have for store forventninger til miljøfordelene ved naturgasmotorer.
For med den udvikling, der sker inden for dieselmotorteknologi, kan miljø- og klimafordelene ved naturgas som drivmiddel vise sig at være begrænsede, forklarer lederen for Center for Grøn Transport under Transportministeriet, Niels-Anders Nielsen til Ingeniøren.
Centerlederen henviser til, at EU i 2014 indfører nye, skærpede miljøkrav til lastbilernes dieselmotorer.
Det får den konsekvens, at den klassiske dieselmotor til den tid ikke længere vil få miljøbank af naturgasmotoren.
- Med de skærpede Euro 6-normer vil der ikke længere være nævneværdig forskel på udledning af sundhedsskadelige stoffer som partikler og kvælstofoxider fra en lastbil med naturgasmotor og en lastbil med dieselmotor, forklarer Niels-Anders Nielsen.
Heller ikke når det gælder den CO2-udledning, der kan måles direkte fra udstødningsrøret, vil der i fremtiden være store forskelle mellem en dieselmotor og en naturgasmotor.
Scania er med på ideen- Ja, vi er enige i Niels-Anders Nielsens konklusion. Euro 6-diesel udleder så lidt partikler og NOx, at den er konkurrencedygtig med gasmotorerne, og takket være højere virkningsgrad i kombination med højt energiindhold i diesel bliver CO2-udledningen også konkurrencedygtig med gasmotor-teknologi med lavere virkningsgrad og gas med lavere energiindhold, siger pressechef Mikael Friis.
- Vi tror også, at naturgas-løsningen kan blive en mellemstation mod større brug af biogas - bl.a. takket være infrastrukturen, og når - hvis - biogasproduktionen kommer op i gear, vil den være overlegen, hvad angår CO2-udledning i forhold til dieselmotoren med fossilt brændstof.