23948sdkhjf

Ekspert: For store forventninger til naturgas

Mens politikerne er på vej med de første millioner til opbygningen af en infrastruktur til naturgas som brændstof i busser og lastbiler, advarer en ekspert mod at have for store forventninger til miljøfordelene ved naturgasmotorer.

Mens politikerne er på vej med de første millioner til opbygningen af en infrastruktur til naturgas som brændstof i busser og lastbiler, advarer en ekspert mod at have for store forventninger til miljøfordelene ved naturgasmotorer.



For med den udvikling, der sker inden for dieselmotorteknologi, kan miljø- og klimafordelene ved naturgas som drivmiddel vise sig at være begrænsede, forklarer lederen for Center for Grøn Transport under Transportministeriet, Niels-Anders Nielsen til Ingeniøren.

Centerlederen henviser til, at EU i 2014 indfører nye, skærpede miljøkrav til lastbilernes dieselmotorer.

Det får den konsekvens, at den klassiske dieselmotor til den tid ikke længere vil få miljøbank af naturgasmotoren.

- Med de skærpede Euro 6-normer vil der ikke længere være nævneværdig forskel på udledning af sundhedsskadelige stoffer som partikler og kvælstofoxider fra en lastbil med naturgasmotor og en lastbil med dieselmotor, forklarer Niels-Anders Nielsen.

Heller ikke når det gælder den CO2-udledning, der kan måles direkte fra udstødningsrøret, vil der i fremtiden være store forskelle mellem en dieselmotor og en naturgasmotor.

Scania er med på ideen

- Ja, vi er enige i Niels-Anders Nielsens konklusion. Euro 6-diesel udleder så lidt partikler og NOx, at den er konkurrencedygtig med gasmotorerne, og takket være højere virkningsgrad i kombination med højt energiindhold i diesel bliver CO2-udledningen også konkurrencedygtig med gasmotor-teknologi med lavere virkningsgrad og gas med lavere energiindhold, siger pressechef Mikael Friis.

- Vi tror også, at naturgas-løsningen kan blive en mellemstation mod større brug af biogas - bl.a. takket være infrastrukturen, og når - hvis - biogasproduktionen kommer op i gear, vil den være overlegen, hvad angår CO2-udledning i forhold til dieselmotoren med fossilt brændstof.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.073