Omfartsvej med flot rundkørsel
Dårlig, uhomogen og våd jord med masser af sten og vanskelige logistikforhold er blot nogle af de udfordringer, Pihl må løse på omfartsvej-projektet i Slagelse.
Alligevel er det lykkedes at anlægge 1 km midlertidig motorvej parallelt med E20 på bare ti uger, og senest er Danmarks måske flotteste rundkørsel blevet køreklar.
Slagelse omfartsvej Slagelse omfartsvej er et vejprojekt, der løber gennem et meget kuperet område i Vestsjælland. Her anlægger Pihl ca. 4 km omfartsvej og ca. 4 km ramper plus mindre småveje på et par kilometer. Vejen løber fra Korsørvej i nord til Slagelse Landevej i syd. Entreprisen omfatter også to store rundkørsler, en overføring af Vestmotorvejen (E20) og to stibroer.
Inden motorvejsoverføringen for alvor blev påbegyndt, skulle Pihl desuden anlægge en interimsmotorvej på godt 1 km parallelt med Vestmotorvejen, så bilisterne kunne passere, mens arbejdet med broarbejderne stod på. Bilisterne har derfor ikke mærket meget til broarbejdet, bortset fra at de i en periode har måttet sænke farten til 80 km/t på en kortere strækning.
Den ene af de to rundkørsler, som Pihl har udført, udgør den sydligste tilslutning til omfartsvejen, og færdiggørelsen har haft høj prioritet. Den ligger nemlig i et trafikeret område tæt på Antvorskov Kaserne, og det tidligere kryds har været registreret som ”sort plet” med flere uheld. Rundkørslen har været i brug i ca. to måneder.
Hele omfartsvejen køreklar i september 2013 Jordforholdene i området er kendetegnet ved uensartet, våd jord, og Pihl har været nødt til at kalkstabilisere, dvs. tilsætte kalk til jorden i et område på ca. 250.000 m2 for at gøre området indbygningsegnet.
Tilslutningen til omfartsvejen er indtil videre kun en mudret jordvej, men om et par måneder starter grusarbejderne, og i september 2013 kan bilisterne køre uden om Slagelse.