Samme løn – uanset kvalifikationer
Mange vognmænd er nød til at give stort set samme løn til den nyuddannede chauffør som til den erfarne og effektive chauffør med 15 år bag rattet.
- I denne uge har jeg debatteret med deltagerne på ITD’s åbne vognmandsmøder i Støvring og Aarhus, skriver ITD’s adm. direktør Jacob Chr. Nielsen i sin ugentlige kommentar.
Grunden er, at vejtransportbranchen er den eneste branche i Danmark, hvor det er lovpligtigt at følge overenskomsten– via godskørselslovens § 6, stykke 3.
- Den normale danske model for arbejdsmarkedet går ud på, at lovgiverne ikke blander sig i løndannelsen. Det finder arbejdsmarkedets parter selv ud af. En vigtig pointe er, at almindelige arbejdsgivere selv bestemmer, om de vil stå uden for overenskomsterne – så risikerer de ”bare” blokader og strejker. For danske vognmænd, der ikke ønsker at følge overenskomsterne, vanker der bødestraf.
- Dermed har de organisationer, som aftaler overenskomsten, reelt et monopol. Konkurrence og markedskræfter har kun adgang til arbejdsmarkedet hvert andet år ved det forhandlingsbord, hvor overenskomsterne bliver fastlagt.
- Forhandlerne kan være nok så dygtige og velmenende, men dynamikken forsvinder, når resultatet er endegyldigt og lovpligtigt. Specielt når resten af Europa konkurrerer på løn med åben adgang til vores veje, er tvangen uholdbar. EU’s åbne grænser og frie arbejdsmarked kolliderer med en overenskomsttvang, der stammer fra 1970’erne. Resultatet er tab af job.
- Og nu vi er i gang, skal den nuværende ”normallønsoverenskomst”, som er et stift takstsystem med ens løn for alle, hurtigst muligt erstattes af en mere fleksibel ”minimallønsoverenskomst”, hvor alle medarbejderne er garanteret et fornuftigt minimumsniveau for lønnen, mens vognmændene kan belønne de særligt dygtige og erfarne med ekstra i lønningsposen.
- Det skaber dynamik og fleksibilitet i både ned- og opgangstider. Behovet er der – det viser debatten på møderne. En fleksibel løndannelse vil være en forudsætning for at nå ITD’s mål om Danmark som en af Europas førende nationer inden for vejtransport. Samtidig kan danske vognmænd konkurrere på langt mere fair vilkår. Derfor fortsætter ITD kampen for frie og fair lønaftaler, skriver Jacob Chr. Nielsen.